Hoppa till innehållet
Byggarbetare på en byggarbetsplats

Det brinner i en 24Storage-byggnad!

Följ arbetet steg för steg vid en större skada

Gjensidige får samtal på jourtid via SOS

En brand har utbrutit i 24Storages byggnad i Eskilstuna, där Gjensidige försäkrar både byggnaden och verksamheten.

Skadepersonal på Gjensidige tar direkt kontakt med försäkringstagaren. Byggnaden är redan avspärrad av polis och utredning har påbörjats. Dagen efter träffar Gjensidiges storskadepersonal försäkringstagaren på skadeplatsen tillsammans med intern brandutredare. Syftet med mötet är att snabbt få en överblick över skadans omfattning och tillsammans med försäkringstagaren gå igenom försäkringsbrevet samt villkor. Här lämnas även ett försäkringsåtagande och vi sätter en handlingsplan för framdriften av återställandet. Akuta åtgärder påbörjas omgående och parallellt med detta skapas en skadekommission både internt och externt med bland annat saneringsfirma, byggentreprenör samt driftpersonal hos försäkringstagaren.

Ett andra möte hålls på skadeplatsen med kommissionen där vi följer upp handlingsplanen. I detta fall är fastighetsägare och rörelseidkare inom samma koncern och vi får tidigt en god dialog med pragmatiska lösningar mellan parterna.

Försäkringstagaren 24Storage bedriver uthyrningsverksamhet av lagerlokaler med ca 300st kunder som drabbats av branden, direkt och indirekt. Anläggningen tvingas stänga för egna kundbesök, vilket innebär att försäkringstagaren personligen måste möta upp de kunder som önskar besöka sitt hyresobjekt. Samtidigt sker flytt av försäkringstagarens kunders egendom som förvarats i olika förråd till saneringsbolag. Många olika försäkringsgivare är involverade i denna hantering.  

Hela anläggningen som är i 4 plan och på 2000 kvm har sot- och luktskador. Entréplan som är om ca 500 kvm, har en takhöjd på 13 meter och består av en ny respektive en gammal byggnad har kraftiga brandskador. Gjensidige ger saneringsbolaget i uppdrag att testa två olika saneringsmetoder; blästring och traditionell tvättning för att utvärdera vilken metod som är mest effektiv och hållbar. Flera olika försäkringsmoment aktualiseras; skada på byggnad, hyresförlust, extrakostnader och avbrott samt inventarier- /lösörehantering.

Försäkringstagaren är mycket mån om sina kunders kundupplevelse, vilket stämmer väl överens med Gjensidiges värdegrund att ”känna kunden bäst”.

Nästa steg, förutom den pågående reparationen, är att ha ett ekonomiskt möte på försäkringstagarens huvudkontor som en del i skaderegleringen. Tre av planen i anläggningen beräknas öppna i början av mars, medan det mest brandskadade våningsplanet är under sanering och reparation.