Gjensidige och svensk ishockey förlänger sponsor- och samarbetsavtal

Gjensidige och Svenska Ishockeyförbundet förnyar sina samarbetsavtal kring sponsring och licensförsäkring. De nya avtalen löper under tre år framåt och innebär att Gjensidige fortsätter som försäkringsgivare för den licensolycksfallsförsäkring som skyddar aktiva spelare i Svenska Ishockeyförbundets föreningar och att Gjensidige fortsätter att vara en av huvudsponsorerna till Tre Kronor, Damkronorna, Juniorkronorna och Svenska Ishockeyförbundet.

Ishockeyn är starkt rotad hos svenska folket och Tre Kronor är Sveriges i särklass populäraste landslag. Idag finns cirka 500 ishockeyföreningar i Sverige med ungefär 100 000 aktiva inom sporten runt om i landet. Varje år deltar 35 000 barn mellan fyra och nio år i Tre Kronors hockeyskola. Damkronorna är otroligt viktiga förebilder och bidrar till att främja tillväxten av damhockeyn.

– Det här samarbetet är viktigt för Gjensidige då vi vill bidra till en stark ishockey och en ökad jämlikhet inom idrotten. För oss som försäkringsbolag är licensförsäkringen ett bra sätt att arbeta skadeförebyggande på sikt eftersom idrott och motion bidrar till en bättre hälsa. Sponsringsavtalet innebär fortsatt fina möjligheter för Gjensidige att öka varumärkeskännedomen i Sverige genom att synas för en bred målgrupp. Därför är det oerhört kul att nu kunna meddela att vi förlänger vårt samarbete med Svenska Ishockeyförbundet, säger Anders Lundin, som är Sverigechef för Gjensidige

Gjensidige Försäkring har sedan 2019 haft ett brett engagemang i svensk ishockey. Gjensidige är försäkringsgivare för den licensolycksfallsförsäkring som skyddar de aktiva i Svenska Ishockeyförbundets alla föreningar. Dessutom är Gjensidige en av ishockeyns tre huvudparters och sponsor till Tre Kronor, Damkronorna och Juniorkronorna. Nu förlängs samarbetet med svensk ishockey både gällande sponsring och licensförsäkring i tre år till.

Sponsoravtalet innebär bland annat att Gjensidige får fortsatt möjlighet till god exponering med logga på spelarnas tröjor samt på och runt omkring isen och möjlighet att använda landslagsprofiler och tränare i egna kampanjer samt omfattande rättigheter knutna till sociala medier och övriga marknadskanaler. Sponsoravtalet ger även möjlighet att göra skillnad inom barn- och ungdomsidrotten. I avtalet ingår bland annat ett unikt samarbete med Rörelsekurvan, ett initiativ från Svenska Ishockeyförbundet för att ge barn möjlighet att tidigt få chans att uppleva glädjen och självförtroendet det ger att röra på sig.

– Det känns mycket roligt att Gjensidige fortsätter att stötta svensk ishockey och vi har även ett gemensamt intresse av att främja skadeförebyggande aktiviteter. Vi har haft ett väldigt fint samarbete hittills och är glada över att Gjensidige har ett så omfattande och långsiktigt engagemang i ishockeyn, säger Christer Plars, Kommersiell chef, Svenska Ishockeyförbundet.

Avtalet är skrivet på tre år och löper till 2025, med option på förlängning.

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.

Till Pressrummet