Vanliga frågor

Här har vi samlat generell information och vanliga frågor som rör dina försäkringar. Vill du ha svar på en specifik fråga, gå in under respektive försäkringsprodukt eller kontakta kundservice på 0771-326 326.

Frågor och svar

Generella frågor

Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du skadeanmälan. På vardagar återkommer vi till dig inom 24 timmar.

De vanligaste skadorna:

Kollision med fordon
Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till era respektive försäkringsbolag. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på vid kollision med någon eller något i Sverige och vid kollision med utländskt fordon.

Skada på mobil
Om din mobil är stulen eller förlorad måste du polisanmäla innan du registrerar din skadeanmälan hos oss. Se till att du har kvitto eller andra inköpshandlingar till hands. Spärra ditt mobilabonnemang via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den. Läs mer och anmäl din skada här.

Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp som du gjort på distans, t ex via telefon eller internet. Ångertiden är 14 dagar från den dag avtalet ingicks och du har fått information om ångerrätten och vad som ingår i försäkringen. Vid telefonförsäljning, när vi på Gjensidige tagit kontakt med dig, har avtalet ingåtts först när du har bekräftat det skriftligen.

Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela detta muntligen på telefon 0771-326 326 eller skriftligen till Gjensidige Försäkring, Box 3031, 103 61 Stockholm, via e-post info@gjensidige.se eller på annat sätt. Du kan också använda det standardformulär som finns på www.konsumentverket.se. Gjensidige har rätt att kräva premie för den tid som försäkringen varit gällande.

En försäkring gäller oftast ett år i taget och förnyas automatiskt. Här förklarar vi hur du gör om du behöver avsluta din försäkring hos oss och vad som gäller för att säga upp olika försäkringstyper.

Läs mer

Dina sakförsäkringar (hem, villa, fritidshus, bil, mc, moped, båt, släp) löper årsvis och kan avslutas endast vid huvudförfallodatum (undantag gäller vid ägarbyte av bil eller om du flyttar).

Personförsäkringar (olycksfall, sjukvård) löper månadsvis och kan avslutas när som helst under försäkringsåret. I ditt försäkringsbrev står huvudförfallodatum.

Om du köpt en försäkring hos oss och vill säga upp en försäkring hos ett annat bolag, läs mer här.

Mina sidor är endast till för Gjensidiges kunder. Om du är kund hos oss och inte kan logga in kan det bero på ett tekniskt problem. Prova från en annan webbläsare eller avvakta en liten stund och försök senare.

Du ansöker enkelt om digital post via Mina sidor.

Gjensidige sköter debitering och skador. Har du övriga frågor hänvisar vi dig direkt till deras kundservice.

Skadeanmälan Lendo

Skadeanmälan Sambla

Skadeanmälan Enklare

Betalning och faktura

Ja, det går bra. Vi erbjuder e-faktura helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Sök och lägg till Gjensidige Försäkring via din internetbank. Läs mer här.

Om du har autogiro och vill byta till e-faktura måste du själv avsluta ditt autogiro innan vi kan göra förändringen. Men kom ihåg att vi inte kan erbjuda e-faktura månadsvis.

Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges.

Läs mer här

Om du vill betala din försäkring via autogiro kan du anmäla detta såhär:

När din bank godkänt ditt kontonummer är du klar att faktureras via autogiro. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras, till exempel om du gör ett tillägg i din försäkring så meddelas du om förändringen innan nytt belopp dras.

Tänk på att om du har fler försäkringar hos oss och väljer autogiro så gäller betalsättet för alla dina försäkringar.

  • Vår hemsida – om du har en e-legitimation anmäler du enklast via länken här.
  • Internetbank – ansök direkt hos din egen internetbank. Anslut dig till mottagare Gjensidige Forsikring med bg 855-2374. Som betalarnummer anger du ditt kundnummer.
  • Skicka in ansökan – fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring. 

Det gör du genom att avsluta ditt nuvarande autogiromedgivande via din internetbank. Vänta 3 bankdagar och sedan ansöker du om nytt autogiro via Mina sidor. Har du några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

Vi drar två månadspremier nästkommande månad med en påminnelseavgift på 50 kr.

Antingen kan du skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och ändra.

IBAN-nummer är SE3995000099604206385298
Swift-nummer är NDEASESS