Tillgänglighetsredogörelse
Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur gjensidige.se uppfyller Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Våra principer för tillgänglighet
Vi eftersträvar att alla våra besökare ska kunna använda gjensidige.se på lika villkor. Det innebär bland annat följande:
- Information och användargränssnitt ska kunna uppfattas av alla användare.
- Användare ska kunna navigera på webbplatsen och använda gränssnittet.
- Webbplatsen ska vara läsbar och begriplig, med en förutsägbar användarupplevelse.
- Innehållet ska vara kompatibelt med nuvarande och framtida hjälpmedel.
Vi följer standarden EN 301 549 samt WCAG 2.1 och WCAG 2.2 i vårt tillgänglighetsarbete.
Så arbetar vi:
- Universell design är en del av den dagliga förvaltningen och vidareutvecklingen av webbplatsen.
- Vi har ett kontinuerligt fokus på att korrigera fel och svårigheter som våra användare upplever.
- Vi efterfrågar och tar hänsyn till feedback som kan bidra till att göra webbplatsen mer tillgänglig.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från gjensidige.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du kontakta oss. Se mer under rubriken kontaktuppgifter.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns. Se mer under rubriken kontaktuppgifter.
Tillsyn
PTS är marknadskontrollmyndighet för samtliga produkter och tjänster som omfattas av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. PTS har också tillsynsansvar för de tjänster som Gjensidige levererar. Du kan anmäla till PTS om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till PTS om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Problem för användare som har en begränsad synförmåga eller saknar denna helt och är beroende av en skärmläsare
- Det finns på vissa sidor så kallade länkkort som innehåller en rubrik och en ingress som finns inom samma a-element. Användare med skärmläsare kommer att få allt innehåll i en länkkort uppläst när denna får tangentbordsfokus, oavsett om detta är intressant för användaren.
- Det finns sidor där det finns tilläggsinformation i en gul ruta som visuellt kommer före huvudinnehållet för att det ligger till vänster men som strukturellt kommer efter huvudinnehållet. När sidan visas på mobil är detta inte ett problem, då kommer tilläggsinformationen efter huvudinnehållet.
Problem för användare som har behov att använda en egen stilmall/CSS/kontrastläge
- Det finns vissa ikoner som inte påverkas av ändrat kontrastläge och som därför kan vara svåra att uppfatta. Ikoner som används för knappar och funktioner används dock aldrig som enda informationsbärare utan har alltid text bredvid sig, och texten accepterar ändrat kontrastläge.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men omfattas inte enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.
- Vår bedömning är att enligt 4 § lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet omfattas bara de delar av webbplatsen som hör till e-handel, i Gjensidiges fall köp av försäkring. Vår ambition är att även andra delar, som till exempel skadehantering och kundservice, ska vara tillgängliga för alla, men det kan finnas sidor eller delar som inte är fullt tillgängliga.
- För vissa försäkringsprodukter är dokument som kunden tar del av i form av PDF inte taggade för skärmläsare. Det handlar om dokument som till exempel förköpsinformation, försäkringsvillkor och produktblad (IPID), och där dokumenten är publicerade före 28 juni 2025. Dessa omfattas inte av lagen enligt stycket om övergångsbestämmelser.
Hur vi har testat webbplatsen
Funka har gjort en oberoende granskning av delar av gjensidige.se och vi har gjort en självskattning (intern testning) av de delar som inte omfattades av Funkas granskning. Vi gör löpande interna tester när ny funktionalitet byggs eller när befintlig funktionalitet uppdateras.
Senaste externa bedömningen gjordes i maj 2025.
Kontaktuppgifter
Om du vill kontakta oss angående tillgänglighet:
- Skicka e-post till info@gjensidige.se
- Ring 0771-326 326