Så täcker försäkringen trasig mobil

Gjensidige reder ut vad hemförsäkringen täcker om mobilen går sönder eller blir stulen i senaste numret av mobil.se.

Mobiltelefonen har blivit en viktig del av vår vardag och vi påverkas därför i större utsträckning idag om den går sönder eller skadas på något vis. Det är smart att ha koll på vilken försäkring du har, vad den täcker och hur snabbt du kan få hjälp om något går fel. 

Tidningen mobil.se kontaktade bland annat Gjensidige och Konsumenternas Försäkringsbyrå för att ta reda på hur det går till om telefonen skadas så att den behöver lagas eller ersättas och vad som behövs för att ha ett så bra skydd som möjligt.

Ett exempel kring vad vi inom Gjensidige lyfte fram var att vi ser att den absolut vanligaste typen av skada som mobiltelefoner råkar ut för är att skärmen går sönder på grund av att man tappat telefonen i marken. Tina Halldén, som är kommunikationschef inom Gjensidige Försäkring, berättade för mobil.se att det är bra att ha en hemförsäkring med allriskskydd, eller så kallad drulleförsäkring.

– Ett sätt att skydda telefonen mot den typen av skada är att använda sig av ett mobilskal och ett skärmskydd. Eftersom den vanligaste orsaken till mobilskador överlag är så kallade allriskskador, det vill säga plötsliga och oförutsedda händelser, så är det också viktigt att se till att ha ett allriskskydd i sin hemförsäkring om man inte har en egen försäkring för mobiltelefonen. 

Här kan du läsa hela artikeln  (ofta betallänk).

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.

Till Pressrummet