Hoppa till innehållet
Elsparkcykel framför en tegelvägg

En av tre elsparkcyklister har cyklat med promille i blodet

Den 23 december träder ny lagstiftning i kraft kring trafikförsäkring för elsparkcyklar. Det kommer dock fortfarande vara lagligt att cykla på elsparkcykel med promille i blodet, reglerna är desamma som för vanliga cyklar. Nu uppger en av tre elsparkcyklister att de cyklat efter att de druckit och nära sex av tio svenskar känner oro över att det inte finns någon promillegräns gällande elsparkcyklar. Det visar en ny undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Gjensidige.

Dagen före julafton blir elsparkcyklar och andra lätta elfordon trafikförsäkringspliktiga.

– Det är mycket positivt att man ser över reglerna för elsparkcyklar som har blivit ett mycket populärt transportmedel. Det går snabbt, är bekvämt och är miljövänligt jämfört med att köra bil. Däremot är den här typen av fordon kostsamma och de förekommer frekvent i skadestatistiken. Det är bra och viktigt att elsparkcyklar blir trafikförsäkringspliktiga, så att både den som framför elsparkcykeln och dennes medtrafikanter, kan känna sig trygg med att ha ett skydd om det skulle inträffa en olycka, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.

Antalet olyckor förknippade med elsparkcyklar har ökat kraftigt under de senaste åren enligt Transportstyrelsen. De nya reglerna innebär bland annat att det blir lagstadgat för den som cyklar på elsparkcykel att ha en trafikförsäkring. Det kommer dock fortfarande vara lagligt att cykla på elsparkcykel om man druckit alkohol, här är det samma regler som för vanliga cyklar. Det faktum att det inte finns en promillegräns för elsparkcyklar är något som oroar så många som 59 procent av svenskarna. Det visar en ny undersökning som Demoskop utfört på uppdrag av Gjensidige.

– Jag förstår den oron. Alkohol hör inte alls hemma i trafiken. Även mindre intag av alkohol försämrar reaktionsförmågan och gör att man tenderar att bli mer riskbenägen. Inget av det är lämpligt när man framför ett fordon, alldeles oavsett vilket fordon det är. Det är allvarligt att elsparkcyklar är så pass skadedrabbade, därför är det smart att vara extra försiktig genom att exempelvis att inte vara flera på samma cykel, ha hjälm på sig och att inte ta elsparkcykeln om man är berusad, säger Markus Ljungblad.

Det är dock en relativt stor andel av svenskarna som har använt en elsparkcykel efter att de har druckit. Nära en tredjedel (31 procent) av de som åkt elsparkcykel, uppger i undersökningen att de själva gjort det någon gång och på frågan om man tror att det är vanligt att folk väljer att åka elsparkcykel efter att ha druckit alkohol, svarade hela 73 procent att de tror det.

– Jag hoppas verkligen att den gissningen är grovt överskattad. Men det faktum att olyckorna med elsparkcyklar historiskt sett ofta sker under kvällstid och helger kan vara ett tecken på att det tyvärr är flera som kör elsparkcykel trots att de har druckit alkohol. Vi ställde frågan kring hur många elsparkcyklister som kört efter att de druckit i en liknande undersökning för ett år sedan och då var det ungefär en femtedel som angav att de hade gjort det, vilket redan det var illavarslande. Nu är det inte samma mätinstitut som gjort de här undersökningarna så det finns en felmarginal, men det är en ändå en anmärkningsvärd ökning. Det är farligt om den återhållsamma inställningen till alkohol i trafiken, oavsett vilket färdmedel man framför, luckras upp, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Demoskop har på uppdrag av Gjensidige Försäkring Sverige genomfört en undersökning som bygger på intervjuer med drygt 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.