Hoppa till innehållet

Nya villkor för hem- och villahem- försäkringen

I syfte att ge kunderna ett ännu starkare och mer relevant skydd lanserar Gjensidige nya villkor för hem- och villahemförsäkringen. Förändringarna omfattar allt från förebyggande bedrägeriskydd och utökat mobbningsskydd till nya insatser för att förebygga skador i hemmet. De nya villkoren gäller från och med den 1 december 2025.

Gjensidige lanserar den största förändringen av boendeförsäkringar på flera år. En betydande skillnad är att försäkringarna kompletteras med lösningar för att förebygga skador. 

– Det här är mer än en uppdatering av villkor. Det är ett arbete som visar att vi tar ansvar för människors trygghet i vardagen, säger Anna Kempe, som är produktansvarig på Gjensidige. 

Utgångspunkten för de nya villkoren är att den bästa skadan är den som aldrig inträffar.

– Skadeförebyggandet löper som en röd tråd. Vi inför exempelvis självriskreducering för kunder som installerar utrustning som minskar risken för vattenskador. Det handlar om olika relativt enkla åtgärder som minskar risken för skador, sparar pengar och gör skillnad för miljön, säger Anna Kempe.

Nytt digitalt bedrägeriskydd

På samma förebyggande tema lanseras ett digitalt skydd mot bedrägerier. Tusentals svenskar drabbas varje år och bedrägerier är ett växande samhällsproblem. Genom samarbete med Mehrwerk, som är specialister på digital säkerhet och identitetsskydd, ingår ett förebyggande skydd som gör det möjligt att upptäcka läckor redan innan uppgifterna missbrukas. Tjänsten innebär att kunder kan registrera upp till ett femtiotal personliga uppgifter, som e-postadress, personnummer och bankuppgifter för kontinuerlig bevakning. Både den öppna webben och darknet scannas av. Om uppgifter hittas får kunden ett varningsmeddelande och en riskbedömning, följt av rådgivning om hur uppgifterna säkras.

– Tillsammans med våra befintliga lösningar för identitetsstöld och hjälp att rensa bort kränkande material på nätet, ger den här lösningen våra kunder ett mer heltäckande skydd. Vi fokuserar inte bara på att upptäcka risker i tid, vi finns såklart också där med stöd och vägledning om krisen skulle uppstå. Med hjälp vid identitetsstöld och personlig rådgivning skapar vi trygghet både före och efter en incident, säger Anna Kempe.

Utökat mobbingskydd

Förutom rådgivning och stöd vid kränkningar online ingår nu ett förstärkt skydd mot mobbning. Skyddet, som tidigare fanns i paketen Lagom och Plus, omfattar nu alla barn som ingår i en hemförsäkring hos Gjensidige. Ersättningsbeloppen som kan betalas ut har dessutom höjts.

– Det känns fantastiskt att vara i mål med den största förändringen av våra hemförsäkringar på flera år. Genom att stärka skyddet vid våld i nära relationer, mobbning, nätkränkningar, bedrägerier och mycket mer, så blir försäkringen mer än bara ett ekonomiskt skydd. Det blir ett stöd och trygghet i livets mest utsatta situationer, säger Anna Kempe.

I samband med Orange Day förhandslanserades också ett nytt evakueringsskydd för personer som utsätts för våld i hemmet.

De nya villkoren i sin helhet gäller från 1 december 2025 för både nyteckning och förnyelser.

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.