Hoppa till innehållet

Ny satsning på Prisanalys

Tillväxtambitionerna för Gjensidiges svenska verksamhet är höga. I syfte att bli ännu mer effektiva i arbetet med riskdifferentiering och prissättning etableras därför den helt nya enheten Prisanalys inom Analys, Produkt & Pris (APP).

Den nya enheten Prisanalys kommer att arbeta dedikerat med prissättning och riskbedömning i syfte att bidra till att Gjensidige fortsätter att växa med lönsamhet i Sverige. Henrik Bosaeus blir chef för den nya enheten. Han har arbetat drygt ett decennium som analytiker på inom försäkringsbranschen och ser mycket fram emot sin nya roll.

– Jag ser fram emot att växla upp ambitionen både inom privat- och företagsområdet med nya analytiska modeller och att bidra till att vi effektiviserar vårt arbete inom analys ännu mer. En dag i livet som analytiker kan bestå av en mix av matematik, programmering, möten och powerpoints. Variationen är utvecklande, men ställer höga krav på förmågan att skifta fokus mellan högt och lågt. Vårt kärnuppdrag att utveckla och underhålla tariffer är ett komplext och tidskrävande arbete. Det görs mest effektivt om man får vara i zonen av analytiskt lugn och fokus, men det kan vara utmanande i perioder med stor variation. Ett av mina mål i min nya roll blir därför att organisera oss på ett sätt som tillåter fokuserat arbete under perioder av tariffutveckling, medan övriga håller ställningarna och levererar flexibelt på kortare puckar, säger Henrik Bosaeus.

Teamet inom Prisanalys kommer att bestå av fyra medarbetare och två studenter. Två medarbetare finns redan på plats och ytterligare två kommer att anställas framöver. Karolin Bernås, som är chef för APP på Gjensidige Sverige, är mycket glad över satsningen.

– Jag är också väldigt glad för att Henrik Bosaeus har valt att tacka ja till rollen som ledare för den nya enheten Prisanalys, inom APP. Att kunna förutspå risk och prissätta den korrekt är och förblir ett allt större konkurrensmedel på marknaden. Henrik Bosaeus har under de senaste åren bland annat visat att vi genom datadriven analys och modellering kan påverka lönsamheten för Gjensidige. Under sina år på Gjensidige har han gjort ett fint avtryck, både som specialist och kollega och jag är säker på att han är rätt person att driva utvecklingen vidare inom analys och prissättning tillsammans med de övriga analytikerna, säger Karolin Bernås.

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.