Hoppa till innehållet
Kvinna som håller upp ett reflexband i mörkret

Gjensidige lanserar #watchme – för att få fler unga att bära reflex

Under hösten blir det mörkare och svårare för bilister att se fotgängare i trafiken. Vi inom Gjensidige vill hjälpa människor att undvika olyckor. Därför har vi tagit fram specialdesignade och supersnygga reflexband.

Inspirera unga

Vi hoppas att den här kampanjen också ska inspirera fler unga till att använda reflex. 

I samband med Reflexdagen som i år infaller den 15 oktober lanserar vi inom Gjensidige marknadsföringskampanjen WATCH ME. Reflexbanden kommer att synas tillsammans med några av Sveriges främsta idrottsprofiler under #watchme i våra sociala mediekanaler.

– Vi vill ta tillbaka reflexen som något coolt och kul. Genom kampanjen vill vi visa att det inte behöver vara tråkigt, utan snarare roligt att synas tillsammans och att det finns många spännande historier att berätta. Förhoppningen är att kunna influera fler yngre att använda reflexer då det är en målgrupp som kanske mer sällan gör det idag, säger Johanna Gustafsson på Marknad, Gjensidige.

Reflexen räddar liv

Genom att bära reflexer minskar risken för att råka ut för en olycka betydligt. Ett konkret exempel är att en bil med halvljus ser en fotgängare med mörka kläder på 20-30 meters avstånd. Har fotgängaren ljusa kläder blir avståndet ungefär 60 meter. Med reflex ökar avståndet till hela 125 meter. 

– Den här kampanjen går helt i linje med vårt skadeförebyggande arbete då vi såhär när höstmörkret infallit självklart vill hjälpa människor att synas bättre i trafiken och på så vis förebygga olyckor, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige.

En helt digital kampanj i år

Förra året delade vi inom Gjensidige ut reflexer på flera olika fysiska platser, men det funkar inte i år med tanke på Coronapandemin. 

– Därför har vi valt att köra den här kampanjen med fokus på sociala medier, där vi både får möjlighet att visa vikten av att bära reflex samt visa på våra samarbeten med idrottsförbunden där några av Sveriges främsta idrottsprofiler också kommer att delta, säger Johanna Gustafsson.

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.