Ung kvinna med reflexband i storstad

Publicerad: 9 nov 2021

Gjensidige delar ut reflexband – kampanjens mål är att rädda liv

Nu startar Gjensidige årets reflexkampanj. I år är vi glada över att kunna genomföra kampanjen fysiskt både i Stockholm och Malmö där vi delar ut våra specialdesignade och supersnygga reflexband. Förhoppningen med kampanjen är att inspirera fler till att bära reflex. 

Det är få saker som är så enkla att göra och som samtidigt gör en så stor skillnad för den personliga säkerheten som att bära reflex under den mörkare årstiden. Men tyvärr är det inte alla som väljer att göra det och yngre personer är generellt mindre benägna än äldre att bära reflex.

– Målet med kampanjen är att uppmuntra fler att bära reflex och på det viset bidra till att faktiskt rädda liv. Vi hoppas att våra populära och snygga reflexband kan locka fler unga att göra sig mer
synliga i mörkret. Genom kampanjen får vi också möjlighet att synliggöra vårt varumärke, något som såklart är viktigt för oss, men det är mer en bonus i sammanhanget, säger Lina Winqvist, som är marknadschef inom Gjensidige Försäkring.

Både smart, snyggt och coolt 

Vi har tagit fram specialdesignade och supersnygga reflexband som kan användas av alla. Banden går att använda precis som man själv vill; de kan knytas som ett skärp, sys fast på väskan, fästas på ryggsäcken, knytas runt armen, ja möjligheterna är i stort sett oändliga. 

Varje år gör vi från Gjensidige Sveriges sida det vi kan för att uppmuntra fler till att bära reflex. Förra året genomförde vi reflexkampanjen helt digitalt med möjlighet att beställa samma reflexband som vi nu kommer att dela ut på plats i Stockholm och Malmö. Det blev succé, banden tog snabbt slut och reflexbilder spred sig i sociala medier. 

Reflexen räddar liv 

Under den mörkare årstiden är det svårare för bilister att se fotgängare, men det är enkelt att skydda sig. Risken för att råka ut för en olycka minskar substantiellt av att bära reflex. Ett konkret exempel är att en bil med halvljus ser en fotgängare med mörka kläder på 20-30 meters avstånd. Har fotgängaren ljusa kläder blir avståndet ungefär 60 meter. Med reflex ökar avståndet till hela 125 meter. 


– Nu när höstmörkret infallit vill vi bidra med det vi kan för att hjälpa människor att synas bättre i trafiken och på så vis förebygga olyckor. Den här kampanjen går helt i linje med vårt kontinuerliga skadeförebyggande arbete, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.

Här kan du få ditt eget reflexband 

Vi delar ut reflexband i Stockholm vid Östra station den 10 november kl. 08 och i Malmö vid Anna Lindhs plats den 19 november kl. 07.45.  

 

För mer information välkommen att kontakta: 

Tina Halldén, kommunikationschef & pressansvarig, Gjensidige Försäkring Sverige 
E-post: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21

Lina Winqvist, marknadschef, Gjensidige Försäkring Sverige 
E-post: lina.winqvist@gjensidige.se Tel: 070 918 85 27