Hoppa till innehållet
Moln ovan ett bergigt landskap

Flyg, strejk och förseningar

Här förklarar vi vad som gäller och vad du ska tänka på vid inställda flyg, förseningar, bagageförseningar eller bagage som kommer bort.

Så gör du i samband med flygstrejk

  • Kontakta dem du köpt biljett av
    Det är flygbolaget eller researrangören som du köpt din biljett eller resa av som ska ersätta dig.
     
  • Annan eller senare flygavgång
    Vid flygstrejk gäller som utgångspunkt att du har rätt att komma iväg med annat eller senare flyg. Du kan också välja att få pengarna tillbaka för flygbiljetten, då ska du vända dig till dem du köpt flygbiljetten av.
     
  • Försenad mer än 5 timmar
    Om flyget är mer än fem timmar försenat, kan du avbryta resan och få pengarna tillbaka. Du ska även då vända dig till dem som du köpt biljetten av.
     
  • Måltider, hotell och transport
    Om ditt flyg blir försenat kan du ha ersättningsanspråk för merkostnader som uppstått, t ex mat, hotell och transportkostnader. Kom ihåg att spara originalkvitton och ansök om ersättning från dem du köpt biljetten eller resan av.
     
  • Outnyttjade aktiviteter m m på destinationen
    Om du inte kommit fram till destinationen i tid och därför missat förbokade hotell eller aktiviteter så är det researrangören eller flygbolaget som du ska vända dig till för att ansöka om ersättning.
     
  • Du befinner dig på resa och kan inte komma hem  
    Om du inte kan resa hem som planerat på grund av strejk ska du vända dig till dem som du köpt biljetten eller resan av.

Som flygpassagerare i EU har du grundläggande rättigheter om flyget blir försenat eller inställt. Du kan läsa mer här: 

Så gäller din försäkring

Läs mer om hur din försäkring hos oss på Gjensidige gäller om ditt flyg blir inställt eller om ditt flyg eller bagage blir försenat.