Flyg, strejk och förseningar

Här förklarar vi vad som gäller och vad du ska tänka på vid inställda flyg, förseningar, bagageförseningar eller bagage som kommer bort.

Vy ovan molnen

Så gör du i samband med flygstrejk

  • Kontakta dem du köpt biljett av
    Det är flygbolaget eller researrangören som du köpt din biljett eller resa av som ska ersätta dig.
     
  • Annan eller senare flygavgång
    Vid flygstrejk gäller som utgångspunkt att du har rätt att komma iväg med annat eller senare flyg. Du kan också välja att få pengarna tillbaka för flygbiljetten, då ska du vända dig till dem du köpt flygbiljetten av.
     
  • Försenad mer än 5 timmar
    Om flyget är mer än fem timmar försenat, kan du avbryta resan och få pengarna tillbaka. Du ska även då vända dig till dem som du köpt biljetten av.
     
  • Måltider, hotell och transport
    Om ditt flyg blir försenat kan du ha ersättningsanspråk för merkostnader som uppstått, t ex mat, hotell och transportkostnader. Kom ihåg att spara originalkvitton och ansök om ersättning från dem du köpt biljetten eller resan av.
     
  • Outnyttjade aktiviteter m m på destinationen
    Om du inte kommit fram till destinationen i tid och därför missat förbokade hotell eller aktiviteter så är det researrangören eller flygbolaget som du ska vända dig till för att ansöka om ersättning.
     
  • Du befinner dig på resa och kan inte komma hem  
    Om du inte kan resa hem som planerat på grund av strejk ska du vända dig till dem som du köpt biljetten eller resan av.

Som flygpassagerare i EU har du grundläggande rättigheter om flyget blir försenat eller inställt. Du kan läsa mer här: 

Så gäller din försäkring

Läs mer om hur din försäkring hos oss på Gjensidige gäller om ditt flyg blir inställt eller om ditt flyg eller bagage blir försenat.

Avbeställningsskyddet som ingår i vår hem- och villahemförsäkring Plus gäller inte vid strejk, vi rekommenderar dig därför att ta kontakt med flygbolaget eller researrangören.

Befinner du dig på resa och har vår hem- eller villahemförsäkring Plus kan du ha rätt till ersättning för försenat flyg. Du kan få ersättning om flyget blir försenat mer än sex timmar på grund av strejk eller fackliga åtgärder som inleds efter det att resan har startat.

Blir avgången försenad i minst sex timmar får du ersättning med 500 kronor per person, därefter får du ytterligare ersättning om 500 kronor per person och dygn som förseningen varar. Maximal ersättning är 5 000 kronor totalt för dig och medförsäkrade.

Har du hem- eller villahemförsäkring Plus och din avgång försenad i minst sex timmar får du ersättning med 500 kronor per person, därefter får du ytterligare ersättning om 500 kronor per person och dygn som förseningen varar. Maximal ersättning är 5 000 kronor totalt för dig och medförsäkrade.

Om ditt bagage blir försenat, ska du anmäla detta i servicedisken på flygplatsen och få en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report = bagageförseningsintyg).

Har du en hem- eller villahemförsäkring Plus, kan du få ersättning för förseningen genom att anmäla bagageförseningen här. Vid anmälan laddar du också upp PIR-rapporten. För att du ska kunna få ersättning måste bagaget vara försenat minst 6 timmar på utresan. Blir ditt bagage försenat på hemresan, kan du inte få någon ersättning.

Om ditt bagage konstateras vara förlorat av det ansvariga flygbolaget, kan du ha rätt till ytterligare ersättning via din försäkring för den förlorade egendom som du har haft i din väska.

Du behöver först göra en anmälan till ansvarig transportör/flygbolag. Se till att göra din anmälan så fort som möjligt,  senast inom 21 dagar från dagen då ditt bagage inte kommit fram. Det är viktigt att invänta transportörens svar på din anmälan innan du kontaktar oss.

För att vi ska kunna handlägga ditt ärende, behöver du bifoga:

  • beslutet från transportören om vilken ersättning du får
  • PIR (det bagageförseningsintyg som du fått på flygplatsen)
  • kvitton på egendom som förlorats.

Du kan enkelt göra din anmälan här.