Hoppa till innehållet

Flygstrejk och förseningar - hur gäller försäkringen?

Strejk, förseningar och bagage som inte kommer fram – att råka ut för trassel när du är ute och reser är aldrig roligt. Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på och hur din försäkring gäller.

Så gör du i samband med flygstrejk

Kontakta dem du köpt biljett av

Det är flygbolaget eller researrangören som du köpt din biljett eller resa av som ska ersätta dig.

Rätt till annan eller senare flygavgång

Vid flygstrejk gäller som utgångspunkt att du har rätt att komma iväg med annat eller senare flyg. Du kan också välja att få pengarna tillbaka för flygbiljetten – i så fall ska du vända dig till dem du köpt flygbiljetten av.

Om flyget är över fem timmar försenat

Om flyget är mer än fem timmar försenat kan du välja att avbryta resan och få pengarna tillbaka. Du ska i så fall vända dig till dem som du köpt flygbiljetten av.

Ersättning för måltider, hotell och transport

Om ditt flyg blir försenat kan du ansöka om att få ersättning för merkostnader som uppstått, exempelvis mat, hotell och transportkostnader. Kom ihåg att spara originalkvitton och ansök om ersättning från dem du köpt flygbiljetten eller resan av.

Outnyttjade aktiviteter på destinationen

Om du inte kom fram till destinationen i tid och på grund av det missade förbokade hotellnätter eller aktiviteter, kan du vända dig till researrangören eller flygbolaget för att ansöka om ersättning.

Om du befinner dig på en resa och inte kan komma hem  

Om du inte kan resa hem som planerat på grund av strejk ska du vända dig till dem som du köpt biljetten eller resan av.

Du som flygpassagerare inom EU har grundläggande rättigheter om flyget blir försenat eller inställt. Du kan läsa mer här: 

Så gäller din försäkring

Läs mer om hur din försäkring gäller om ditt flyg blir inställt eller om ditt flyg eller bagage blir försenat.

Gäller mitt avbeställningsskydd om flyget blir inställt på grund av strejk?

Avbeställningsskyddet som ingår i vår hem- och villaförsäkring Plus gäller inte vid strejk. Vi rekommenderar därför att du tar kontakt med flygbolaget eller researrangören.

Hur gäller reseskyddet i försäkringen om flyget blir inställt på grund av strejk?

Om du befinner dig på resa och har vår hem- eller villaförsäkring Plus kan du ha rätt till ersättning om ditt flyg blir försenat mer än sex timmar, på grund av strejk eller fackliga åtgärder som inleds efter att resan har startat. Du kan i så fall få ersättning med 500 kronor per person. Därefter får du ytterligare ersättning med 500 kronor per person och dygn som förseningen varar. Maximal ersättning för dig och dina medförsäkrade är 5 000 kronor. Ersättning lämnas i max tio dygn.

Hur gäller försäkringen om mitt flyg blir försenat?

Om du har hem- eller villaförsäkring Plus och din avgång blir försenad i minst sex timmar kan du få ersättning med 500 kronor per person. Därefter får du ytterligare ersättning med 500 kronor per person och dygn som förseningen varar. Maximal ersättning för dig och dina medförsäkrade är 5 000 kronor. Ersättning lämnas i max tio dygn.

Hur gäller försäkringen om mitt bagage blir försenat?

Om ditt bagage blir försenat ska du anmäla detta i servicedisken på flygplatsen och få en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report = bagageförseningsintyg).

Om du har en hem- eller villaförsäkring Plus kan du få ersättning genom att anmäla bagageförseningen här. Tänk på att ladda upp PIR-rapporten när du anmäler förseningen. För att du ska kunna få ersättning måste bagaget vara försenat minst sex timmar på utresan. Om ditt bagage blir försenat på hemresan kan du inte få någon ersättning.

Hur gäller försäkringen om mitt bagage försvinner?

Om flygbolaget har tappat bort ditt bagage kan du ha rätt till ytterligare ersättning via din försäkring. Ersättningen gäller för den förlorade egendomen som du har haft i din väska.

Om ditt bagage har försvunnit behöver du först göra en anmälan till ansvarig transportör/flygbolag. Se till att göra din anmälan så fort som möjligt, men senast inom 21 dagar från dagen då ditt bagage inte kom fram. Det är viktigt att invänta transportörens svar på din anmälan innan du kontaktar oss.

För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver du bifoga:

  • beslutet från transportören om vilken ersättning du får.
  • PIR (det bagageförseningsintyg som du fått på flygplatsen).
  • kvitton på egendom som förlorats.

Du kan enkelt göra din anmälan här.