Hoppa till innehållet

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. De säkerställer att du ser det mest relevanta innehållet och att vi kan förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies på gjensidige.se.

Vanliga frågor

Hör av dig om du har några frågor eller behöver vår hjälp. Det är bara att slå en signal på 0771-326 326. Välkommen!

Autogiro

Om du väljer autogiro betalas dina räkningar tryggt och säkert, helt automatiskt, på förfallodagen. Du slipper hålla koll på pappersfakturor och förfallodatum. Dessutom sparar du tid och minskar pappersförbrukningen! Du betalar inte heller något extra för att du delar upp betalningen månadsvis.

Så gör du

Det finns olika sätt att anmäla betalning via autogiro.

  1. Här på webben: Om du har enskild firma kan du logga in och anmäla autogiro med e-legitimation.
  2. Internetbank: Gå in på din internetbank och välj Gjensidige i listan över företag som erbjuder autogirobetalning. Obs! Anslut dig till båda de mottagare som benämns "Gjensidige Forsikring". Ange ditt kundnummer som betalarnummer.
  3. Skicka in ansökan: Fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring.

Vad händer sedan?

När banken har godkänt ditt kontonummer inleds fakturering via autogiro. Därefter sker dragningen månadsvis. Om du exempelvis skulle göra ett tillägg i försäkringen får du ett meddelande om förändringen och om nytt belopp.

Godkändes inte din ansökan?

Bankkontot måste stå på samma person som försäkringen, för att din autogiroansökan ska bli godkänd. Om du har ett bankkonto gemensamt med någon annan så bör du kontrollera med din bank att kontot är godkänt för autogiro för dig som försäkringstagare. Kontrollera också att du har angett rätt kontonummer.

Datum för dragning?

Det finns för tillfället två olika alternativ för dragning vid autogiro:

  • Den 29:e i månaden.
  • Den 1:a i månaden.

Om dragningsdagen infaller en helgdag sker dragningen första bankdagen därpå. Om pengar saknas på kontot vid dragningsförsök, så görs nya försök automatiskt under två efterföljande dagar.

Betalningar

Varför står det Gjensidige Norge på betalningen?

Vi är en del av en större koncern med ett norskt moderbolag. Därför kan Gjensidige Norge stå som betalningsmottagare.

Betala med faktura

Du kan välja mellan hel- och halvårsbetalning om du vill att vi skickar pappersfakturor. För månadsbetalning krävs autogiro.

Betala från utlandet

Om du är utomlands och ska betala din försäkring måste du även lämna nedanstående uppgifter för att pengarna ska komma fram. Hör alltid av dig till oss på +46 771 326 326 när du utfört betalningen. Utlandsbetalningar aviseras nämligen inte till oss. Vi måste aktivt gå in och söka upp transaktionen på vår internetbank när du hör av dig.

  • IBAN-nummer: SE3995000099604206385298
  • BIC (SWIFT): NDEASESS

Vad är IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används framför allt för utlandsbetalningar. IBAN-numret är konstruerat som ett tillägg till det vanliga kontonumret. Ett svenskt IBAN inleds alltid med bokstäverna SE och består totalt av 24 tecken.

Vad är BIC (SWIFT-adress)?

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (det kallades tidigare för SWIFT-adress). En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken. De 6 första är alltid bokstäver som anges med versaler.

Gjensidiges bankgironummer

Vi har flera bankgironummer, använd det som står angivet på din faktura. Du kan också alltid använda ett av följande bankgironummer, så länge du anger rätt OCR-nummer:

  • BG 855-2374 för försäkringspremier och dylikt
  • BG 427-0229 för betalningar till skadeavdelningen (självrisker med mera).

Grönt kort

Försäkringsbolag i stora delar av Europa samarbetar för att du ska kunna köra fritt mellan länderna med din trafikförsäkring. Det betyder att du får rätt till ersättning om skadan har orsakats av ett utländskt fordon.

Ta med kortet på resan

Trots samarbetet står en del länder fortfarande utanför. I de länderna måste du ha ett Grönt kort som visar att ditt fordon är trafikförsäkrat. Om du saknar ett sådant kort tvingas du betala för den tid som bilen ska användas i landet – trots att din svenska trafikförsäkring gäller. Beställ Grönt kort genom att ringa oss på 0771-326 326

Var ute i god tid

Tänk på att beställa kortet i god tid. Det kan ta 5-8 arbetsdagar innan du får kortet i brevlådan.

OBS!

  • Grönt kort får bara utfärdas för den tid som försäkringen är betald. Om Grönt kort önskas för en längre tid, måste försäkringen förskottsbetalas.
  • Grönt kort kan endast skickas direkt till försäkringstagaren.

Här krävs Grönt kort

I dessa länder behövs grönt kort:
Albanien, Azerbajdzjan, Belarus*, Iran, Marocko, Moldavien, Nordmakedonien, Ryssland*, Tunisien, Turkiet och Ukraina*.

*Notera att vi för tillfället, i enlighet med nationellt beslut från Trafikförsäkringsföreningen, inte utfärdar grönt kort för Ryssland, Ukraina och Belarus.

Beställ Grönt kort

Prisbasbelopp

Prisbasbeloppet (tidigare basbeloppet) räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken (2010:110). Beräkningarna görs med utgångspunkt i förändringen av konsumentprisindex och fastställs för helt kalenderår. Du hittar det aktuella prisbasbeloppet hos SCB.

Rabatt

På Gjensidige har vi ett system för att belöna våra trogna försäkringskunder. Samlar du flera av företagets försäkringar hos oss kan du få förmånliga rabatter.

Utlandsresekort

Ska du resa utomlands i tjänsten? Då bör du ha ett utlandsresekort med dig som intygar att du har en reseförsäkring.

Kortet innehåller telefonnummer som är viktiga att ha till hands om du drabbas av en skada. På kortet finns också en sammanfattning över hur reseskyddet i din tjänstereseförsäkring gäller. Skriv ut kortet, fyll i ditt försäkringsnummer och ta med det på resan.

Ladda ner Utlandsresekort vid tjänsteresa