Hoppa till innehållet

Bedrägeriskydd

Alla internetanvändare lämnar digitala spår efter sig som kan innehålla personliga uppgifter. Dessa kan missbrukas utan att du vet om det. Genom vårt nya bedrägeriskydd hjälper vi dig bevaka dina personliga uppgifter, och ger dig stöd och råd om du skulle utsättas för ett bedrägeri. Från 1 december 2025 kan du registrera dig för tjänsten. 

Bedrägerier - ett stort samhällsproblem

Bedrägerier är ett stort samhällsproblem som förser den organiserade brottsligheten med miljardbelopp varje år. Dagligen drabbas privatpersoner, och framför allt äldre, av ekonomiska förluster. Genom vårt bedrägeriskydd får du bättre överblick över vilken personlig information som finns ute på nätet och kan undvika att den missbrukas utan din vetskap. Tjänsten erbjuds som en del i vår hemförsäkring, för dig som har valt omfattningen Lagom eller Plus. 

Vad ingår i tjänsten?

Webbevakning

Tjänsten Webbevakning erbjuds genom vår samarbetspartner Mehrwerk och du kan registrera över 50 olika uppgifter, så som e-postadress, telefonnummer, bankuppgifter och personnummer. Webbevakning söker kontinuerligt igenom den öppna webben och darknet efter uppgifterna du har registrerat. Darknet är en krypterad och anonym del av webben som inte kan nås genom vanliga sökmotorer och som ofta används för olaglig verksamhet. Om Webbevakning hittar uppgifter om dig får du ett meddelande om var dessa finns tillgängliga, och en värdering av risken för att de missbrukas vid exempelvis ett bedrägeri. Via rådgivare kan du även få råd kring hur du säkrar dina uppgifter på bästa sätt. 

Krishjälp vid bedrägeri

Att bli utsatt för ett bedrägeri kan vara en traumatisk upplevelse. Om du råkar ut för ett bedrägeri som medför en monetär förlust på över 5 000 kronor ingår därför samtalsstöd hos en legitimerad psykolog eller psykoterapeut. Försäkringen ersätter upp till fem besök. 

Vad räknas som ett bedrägeri?

Det kan exempelvis röra sig om att någon har använt dina kort- och kontouppgifter för att begå ett bedrägeri. Det kan även handla om att någon med avsikt har vilselett dig till att lämna ut dina fysiska id-handlingar eller din personliga bankkod.

Så kommer du igång

1. Logga in och skapa ett konto

Det är enkelt att komma igång! För att ta del av tjänsten behöver du skapa ett konto. Du kan skapa kontot från och med 1 december 2025.

2. Registrera dina uppgifter

När du har loggat in kan du registrera den information du vill ha hjälp med att bevaka. Du kan registrera över 50 olika uppgifter, såsom  e-postadress, adress, telefonnummer, bankuppgifter och personnummer.

3. Håll koll på eventuella varningar

Om Webbevakning hittar dina registrerade uppgifter får du en varning från oss via mejl eller SMS. En gång i månaden får du även ett mejlutskick med en sammanställning över uppgifterna du har registrerat. 

Från 1 december kan du logga in och registrera dina uppgifter via en länk på den här sidan. 

Vanliga frågor och svar

Hur bevakas mina uppgifter?

Tjänsten söker kontinuerligt igenom den öppna webben och darknet efter uppgifterna du har registrerat. Om dina registrerade uppgifter upptäcks får du automatiskt ett meddelande via e-post. Du kan även lägga till ett telefonnummer och få aviseringar via SMS.

Är det säkert att registrera mina uppgifter hos Webbevakning?

Ja, det är säkert att registrera dina uppgifter. Mehrwerk lagrar all information på säkra webbplatser och dina registrerade uppgifter krypteras i deras databas. Det innebär att uppgifterna inte kan avläsas, även om en hackare skulle få tillgång till användardatabasen.

Mehrwerk genomför även regelbundna säkerhetstester med hjälp av externa säkerhetsspecialister. Det görs för att säkerställa att tjänsten har bästa möjliga skydd mot cyberattacker. All information du registrerar överförs på ett säkert sätt och Mehrwerk använder avancerade säkerhetssystem med programvara som upptäcker och förhindrar attacker på plattformen.

Längst ner på webbplatsen Webbevakning hittar du Mehrwerks integritetspolicy. Här kan du läsa mer om hur de uppfyller GDPR-kraven för lagring av personuppgifter.

Var lagras mina registrerade uppgifter?

Mehrwerk lagrar uppgifterna i Amazon Web Services datacenter på Irland och i Frankfurt.

Kan jag se resultatet direkt när jag lägger till ny information?

När du ändrar eller lägger till nya uppgifter gör Mehrwerk en preliminär sökning på darknet och en fullständig sökning inom 24 timmar på den öppna webben. Resultatet av sökningen hittar du genom att logga in på din profil. När du har registrerat dina uppgifter bevakas de automatiskt tills du väljer att göra ändringar.

Hur får jag hjälp av era rådgivare?

Du kan få hjälp av en rådgivare genom att ringa Mehrwerk på 0770-45 60 74 eller genom att skicka ett e-postmeddelande till gjensidige@id-skydd.se.

Hur skyddas mina registrerade uppgifter?

  • Tjänsten Webbevakning kräver säker inloggning via BankID.
  • Mehrwerk är PCI- och ISO-certifierat, vilket innebär att företagets fysiska säkerhetsåtgärder uppfyller internationella krav för skydd av känslig information.
  • Mehrwerk följer alla tillämpliga dataskyddsbestämmelser. Det innebär att den information du registrerar i plattformen skyddas med bland annat kryptering, hashing, brandväggar och system för att upptäcka och förhindra intrång (IDS/IPS).
  • Mehrwerks anställda, inklusive rådgivare som arbetar på kontaktcentret, har inte tillgång till några av dina uppgifter.
  • Informationen lagras i ett särskilt krypterat datavalv med säkerhetssystemet Hardware Security Keys (HSM).
Hur blir jag meddelad om Webbevakning hittar min information online?

Du kan välja om du vill bli meddelad via SMS (avsändarens namn är Mehrwerk) eller e-post (avsändarens namn är no-reply@webbevakning-gj.se ). Du får en avisering för varje sökresultat. Om du vill få notiser via SMS, logga in på plattformen Webbevakning och gå till sidan "Notiser" och bocka i rutan "Notiser via SMS".

Meddelandena har tre olika färgkoder (grön, gul, röd) för att indikera risknivån för att informationen missbrukas. Grön = låg risk, gult = medium risk, röd = hög risk.

Du får även månadsrapporter som ger dig en bra överblick över alla aviseringar du har fått. Om du inte vill få rapporterna, gå till sidan "Aviseringar" och avmarkera rutan "Månadsrapport".

Hur bjuder jag in mina familjemedlemmar till tjänsten?

För att bjuda in en familjemedlem, logga in och gå till "Min profil" (ikonen uppe till höger). Klicka på "Visa profil". Fyll därefter i namn och e-postadress till den person du vill bjuda in. Personen du har bjudit in kommer få ett e-postmeddelande från Online Safety som talar om hur man aktiverar ett användarkonto. Om du säger upp din hemförsäkring hos oss kommer du och dina familjemedlemmar förlora tillgången till Webbevakning.

Du kan bjuda in upp till fem andra familjemedlemmar till Webbevakning. De måste vara minst 15 år gamla och vara folkbokförda på samma adress som dig. De kommer ha samma tillgång till tjänsten som dig, med möjlighet att få hjälp av en rådgivare för att ta bort oönskat innehåll från internet eller hantera konsekvenserna av en identitetsstöld.

Du kan bara registrera dina egna uppgifter hos Webbevakning. Dina familjemedlemmar måste logga in och registrera sina egna uppgifter hos Webbevakning.

Vem är ansvarig om det sker en säkerhetsöverträdelse i systemet?

Mehrwerk omfattas av och följer GDPR:s regler om säkerhet vid behandling av personuppgifter. Om ett säkerhetsbrott ändå skulle inträffa är Mehrwerk ansvarig och omfattas av norsk skadeståndsrätt.

Hur tar jag bort registrerad information?

Om du vill ta bort registrerad information loggar du in och går till registreringssidan. Håll muspekaren över den registrerade informationen och klicka på papperskorgen. Tänk på att alla anmälningar som avser den registrerade informationen också kommer raderas.

Hur tar jag bort mitt konto hos Webbevakning?

Kontakta kundservice, så hjälper de dig radera ditt konto och alla uppgifter du har registrerat. 

Telefon: 0770-45 60 74   E-post: gjensidige@id-skydd.se