Hoppa till innehållet

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. De säkerställer att du ser det mest relevanta innehållet och att vi kan förbättra upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies på gjensidige.se.

Man som sitter och tittar på sin mobil

Bedrägerier och id-kapning blir allt vanligare – så skyddar du dig

Här har vi sammanfattat åtta tips som kan hjälpa dig undvika bedrägerier.

Bedragare försöker ofta att få dig i en viss känslostämning för att du ska handla snabbt och ta beslut som inte är genomtänkta. Ett sunt mått av skepticism är bra att ha med sig när du använder din mobil eller dator. Börja med att fundera på vad du känner när du läser eller hör meddelandet. Blir du t ex nyfiken, ängslig, förvirrad, rädd, glad eller stressad? Kom ihåg att tänka efter innan du gör något! 

Vad är smishing eller SMS-phising?

Smishing innebär att ett varningsmeddelande skickas som uppmanar dig att agera. Skillnaden mot phising är att meddelandet skickas som ett SMS i stället för per mejl.

Vad kan du göra för att skydda dig?

  • Granska länkar
    Klicka bara på kända länkar i sms och mejl. Phising har funnits länge och smishing, dvs. SMS-phising, blir allt vanligare. Tänk igenom om du verkligen har beställt något eller har varit med i en tävling. Inget SMS eller mejl är så bråttom att du inte har tid att dubbelkolla avsändaren.
     
  • Var försiktig med utländska telefonnummer
    Besvara eller ring inte upp missade samtal från utlandet.
     
  • Lämna inte ut koder eller andra känsliga uppgifter
    Lämna aldrig ut dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till någon annan. Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig. Du kan inte lita på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information om dig på nätet som de använder sig av för att lura dig.
     
  • Ring upp själv
    Vishing, röstmeddelanden eller telefonsamtal, där den som ringer ljuger om sin identitet och övertygar dig att göra något är en annan vanlig form av bedrägeri att vara uppmärksam på. Banker och kreditinstitut ringer inte dig och frågar om kortnummer, personnummer eller koder. Om du är osäker på vem du pratar med, ring tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
     
  • Meddela din bank
    Kontakta omedelbart din bank om du tror att du har blivit lurad på bankuppgifter.
     
  • Polisanmäl
    Polisanmäl alltid om du misstänker att någon har ringt upp och försökt lura dig.
Hjälp dig själv genom att hjälpa andra
  • Dela med dig
    Det kan vara jobbigt att upptäcka att man har utsatts för ett bedrägeri. Genom att prata om det kan du hjälpa både dig själv och andra. Ett bedrägeri är som ett virus, det är mest effektivt när det är nytt. Kan du hjälpa till att sprida information om bedrägerimetoden och varna andra så kommer inte lika många att drabbas. 
     
  • Se över ditt skydd
    Kontrollera vilket skydd som ingår i din försäkring. Har du din hemförsäkring hos oss på Gjensidige kan du både förebygga och få hjälp vid identitetsstöld och ekonomisk förlust.
Läs mer om vår hemförsäkring

Läs mer