Hoppa till innehållet

Bedrägerier – så undviker du att bli lurad

I dagens digitala värld är det viktigare än någonsin att ligga steget före bedragaren, som använder både tekniska och psykologiska knep för att luras. Läs mer om hur du minskar risken att drabbas – och hur bedrägeriskyddet i Gjensidiges hemförsäkring kan hjälpa dig skydda dina uppgifter!

Vad kan du göra för att skydda dig?

Var försiktig vid köp och försäljning

Bedrägerier förekommer tyvärr ofta på olika köp- och säljsidor. En vanlig metod är att bedragare försöker flytta kommunikationen utanför plattformen, skicka falska betallänkar eller få dig att betala i förskott. För att skydda dig – använd alltid plattformens egna betalningslösningar och dela aldrig med dig av personliga uppgifter. Genom att hålla dig till de säkra alternativen minskar du risken att bli lurad.

Klicka inte på okända länkar

Klicka bara på länkar från avsändare du känner igen och kontrollera alltid adressen. Om ett mejl eller sms innehåller stavfel, märkliga formuleringar eller en konstig avsändaradress är det ofta ett tecken på att något inte stämmer. Bedrägeriförsök som phishing (via mejl) och smishing (via sms) blir allt vanligare, var därför extra uppmärksam. Ha även som vana att alltid logga in direkt via ett företags egen webbplats, istället för att klicka på en inloggningslänk.

Kom ihåg! Inget mejl eller sms är så brådskande att du inte hinner stanna upp och dubbelkolla avsändaren. Din vaksamhet är det bästa skyddet.

Skydda dina viktigaste konton

Ditt e‑postkonto är nyckeln till mycket av det du gör på nätet. Om någon obehörig får tillgång kan denne byta lösenord på dina sociala medier, beställa varor i ditt namn eller komma åt dina molntjänster. Därför är det extra viktigt att vara noggrann med säkerheten. 

  • Använd starka och olika lösenord för varje tjänst.

  • Aktivera tvåfaktorsinloggning, särskilt för e‑post och sociala medier.

  • Ta bort appar och tjänster du inte längre använder.

  • Logga ut från enheter du inte längre använder och håll koll på misstänkta inloggningar.

Var försiktig med utländska telefonnummer

Om du får eller har ett missat samtal från ett okänt utländskt nummer – svara inte och ring inte tillbaka. Det kan handla om bedrägeriförsök där du riskerar att bli lurad eller debiterad höga kostnader.

Ring upp själv

Vishing – falska telefonsamtal där någon låtsas vara en annan person – är en vanlig metod som bedragare använder. Kom ihåg att banker, myndigheter och kreditinstitut aldrig ringer för att be om kortnummer, personnummer eller koder. Om du känner dig osäker, lägg på och ring själv tillbaka via det officiella numret. På så sätt kan du vara trygg med att du pratar med rätt person. 

Lämna inte ut koder eller känsliga uppgifter

Dina personliga uppgifter, lösenord och koder är bara för dig – dela dem aldrig med någon annan. Använd inte heller din bankdosa eller ditt BankID om någon oväntat ber dig om det, lägg i så fall på direkt. Det händer att bedragare samlar information om dig från nätet och försöker använda den för att luras.

Skydda din identitet

Uppgifter som namn, adress och personnummer är värdefulla för bedragaren. De kan användas för att beställa abonnemang eller till och med ta lån i ditt namn. Därför är det viktigt att vara extra försiktig.

  • Dela inte personliga uppgifter öppet på nätet.

  • Var uppmärksam på oväntade brev eller fakturor.

  • Spärra din adressändring hos Skatteverket.

  • Undvik att fotografera eller skicka kopior på din legitimation i onödan.

Genom att vara vaksam och skydda dina uppgifter minskar du risken för att någon obehörig utnyttjar dem.

Tänk på att...

Bedrägerier sker ofta via mejl, sms eller telefonsamtal som ser ut att komma från banken, posten eller en myndighet. Det kan handla om falska paketaviseringar, ”säkerhetskontroller” eller påstådda kontoproblem. För att lyckas försöker bedragare ofta skapa brådska och stress. De kan påstå att något är fel, att en betalning är på väg eller att du måste agera direkt. Banker, myndigheter och företag ber dig aldrig spontant att verifiera dig eller lämna ut koder. Ditt bästa skydd är att stanna upp, känna efter och tänka innan du agerar.

Skydd för ditt digitala liv med Gjensidiges hemförsäkring

Med en hemförsäkring från Gjensidige kan du förhindra att bli utsatt för bedrägeri! Genom vårt nya bedrägeriskydd får du hjälp med att bevaka dina personliga uppgifter och får stöd om du skulle utsättas för ett bedrägeri. På så sätt får du bättre överblick över vilken personlig information som finns ute på nätet och kan undvika att den missbrukas utan din vetskap. Tjänsten, som ingår i hemförsäkring Lagom och Plus, erbjuds genom vår samarbetspartner Mehrwerk.

Har du blivit utsatt för ett misstänkt bedrägeri?

Kontakta banken direkt

Om du tror att dina uppgifter kan ha lämnats ut, ta genast kontakt med din bank.

Gör en polisanmälan

Misstänker du att någon har ringt upp och försökt lura dig – anmäl alltid till polisen.

Dela med dig

Att bli utsatt för bedrägeri kan kännas jobbigt, men genom att dela med dig av din erfarenhet hjälper du både dig själv och andra. Ett bedrägeri är som ett virus – det är mest effektivt när det är nytt. Genom att sprida information och varna andra minskar risken att fler drabbas.

Sammanfattningsvis...

Du kan aldrig stoppa bedragaren från att försöka lura dig, men du kan göra det mycket svårare för dem att lyckas! Ju bättre koll du har på fällorna, desto lättare blir det att undvika dem.

Läs också

5 tips – så stärker du ditt barns trygghet online

Var femte förälder vet inte hur de ska skydda sina barn på internet. Att veta att det finns stöd att få kan kännas tryggt. Här delar vår försäkringsexpert Anna Kempe fem tips på hur du stärker ditt barns trygghet online.