Hoppa till innehållet
Ung tjej som står lutad mot en bil

När ska man byta till sommardäck?

När frostnätterna är över är det dags att byta till sommardäck. Innan bytet bör du kontrollera att torksprickor inte uppkommit under vintern, åldern på däcken och mönsterdjup. 

Sommardäck ska användas 15 april till 15 oktober

Vid byte till sommardäck, tänk på att:

  • mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm och helst över 3 mm
  • kontrollera lufttrycket i instruktionsboken och fyll på vid behov
  • alltid lägga på de bästa däcken bak på bilen
  • efterdra hjulen efter att du kört ca 200 km.

Det är inte olagligt att köra med odubbade friktionsdäck på sommaren, men det är farligt att göra det. Odubbade friktionsdäck har ett mönster och en gummiblandning som är anpassad att fungera när det är kallt och vinterväglag. Därför kan de ge ett sämre grepp och ha en längre bromssträcka vid övriga årstider och väderleksförhållanden.

Mönsterdjupet ska enligt lag vara minst 1,6 mm på sommardäck men med tanke på risken för vattenplaning bör man dock byta ut däcken långt tidigare än så. De flesta brukar rekommendera att byta sommardäck senast vid tre millimeters mönsterdjup.

Rätt lufttryck i däcken

Hur mycket luft du ska ha i däcken varierar mellan olika bilar men lämpligt lufttryck brukar vara cirka 2,5 bar på en vanlig personbil. Rätt lufttryck som rekommenderas för din bil hittar du vanligtvis på en märkning på förardörren eller i bilens instruktionsbok. Följ alltid rekommendationerna från din biltillverkare.

Vad är risken med för lågt lufttryck i däcken?

  • Bilen blir svårare att styra.
  • Större risk för vattenplaning.
  • Större slitage på däcken.
  • Högre bränsleförbrukning.
  • Negativ miljöpåverkan.

Med för högt lufttryck i däcken slits de hårdare på mitten. Om du lastar bilen full inför semesterresan kan det vara bra att ha lite mer tryck än vanligt.

Viktigt med rätt lufttryck i däcken