Hoppa till innehållet
Baklyktan på en bil på skogsväg

gjensidige-se.apps-int.gjensidige.io

Fokus på hållbarhet – även vid bilskador

På Gjensidige försöker vi tänka in hållbarhet i allt vi gör. En generell del i de uppsatta hållbarhetsmålen är att reparera istället för att kassera och köpa nytt. Det gäller även bilar som skadats. I stället för att döma ut och skrota skadade bilar, kan man reparera dem.

Hur bra är vi egentligen på detta?

– Först och främst kan vi säga att försäkringsbolagen i Sverige generellt ligger långt framme. Sedan gör vi också ett väldigt bra jobb här på Gjensidige. Så länge det inte finns någon säkerhetsrisk och så länge reparationskostnaden inte överstiger en viss procent av bilens värde, så reparerar vi bilen, säger Peter Melin, som är chef för Kvalitet & Utveckling på Gjensidige.

Hur sker det här arbetet mer konkret?

– Vi gör bedömningar om ett fordon ska repareras och i så fall till vilken reparationskostnad. Finns möjligheten att använda begagnade reservdelar, eller att reparera en del istället för att byta den, så ska vi också göra det utan att det ska påverka kvalitet eller reparationstid. Dessutom har vi en väldigt nära relation med våra verkstäder. Vi har medvetet valt att samarbeta med några utvalda verkstäder istället för ett stort antal, detta för att samarbetet ska vara lika viktigt för båda parter.

Finns det något vi kan göra ännu bättre?

– Hållbarhetsperspektivet kommer självklart att bli ännu viktigare framöver, både för våra kunder och för oss som försäkringsbolag. Vi kommer fortsätta att arbeta med uppföljning och utveckling av både våra samarbetspartner och egen personal, säger Peter Melin.