Varannan semesterskada drabbar de unga

Varannan skada drabbar resenärer mellan 18-29 år. Detta visar statistik från 2015 hos Gouda Reseförsäkring. Många ungdomar reser dessutom utan reseförsäkring, vilket kan ha allvarliga konsekvenser om de blir sjuka eller råkar ut för en olycka. Därför vill Gouda och KILROY tillsammans se till att de unga är försäkrade när de är på resande fot.

Statistik från Gouda Reseförsäkring över 2015, visar att 51 % av skadorna drabbar resenärer mellan 18-29 år. Allt för många ungdomar saknar dessutom reseförsäkring eller är underförsäkrade, när de reser ut i världen. Detta visar erfarenheter från Gouda Reseförsäkring och KILROY.

Bland de vanligaste skadorna hos ungdomarna, hittar man infektioner i mage, öra och hals, samt skador vid olyckor. Dessutom chansar dessvärre många ungdomar, och söker först hjälp, när infektionen eller skadan har hunnit utveckla sig.

”Vi är medvetna om att många ungdomar reser utan försäkring. Men att majoriteten av skadorna drabbar de unga, som ofta saknar kunskap om reseförsäkringar var en överraskning. Vi får höra från unga som har fått hela, eller delar av deras semester förstörd, på grund av sjukdom. Men antalet sjukdagar på resan kunde ofta ha varit färre, om de hade sökt läkarhjälp i tid”, säger Uffe Svennson, direktör i Gouda Reseförsäkring.

Ett nytt partneravtal ska hjälpa de unga med försäkring
För att ungdomarna ska förstå, varför det är viktigt att förebygga skador och ha en ordentlig reseförsäkring, är det nödvändigt att nå ut till dem där de är. För att lyckas med detta, lanserar Gouda och KILROY ett nytt koncept, där de genom en quiz, en film samt fokus på sociala medier, ska förbereda de unga för att de ska kunna undgå skador på resan och förstå reseförsäkringar bättre.

”Partneravtalet betonar KILROY och Goudas genensamma målsättning, när det handlar om att erbjuda våra kunder relevant service av hög kvalitet. Den kvalificerade rådgivning som KILROY erbjuder, bidrar till att säkra en god reseupplevelse. Trygghet och säkerhet på resan är helt klart något som vi ser att alla unga och studerande har behov av idag”, säger Pernille Vaupel, Director, Products and Sales Optimization i KILROY.

Dyra skador utan försäkring
Ett av målen med samarbetet mellan Gouda och KILROY, är att hjälpa resenärerna med att bli bättre till att söka hjälp, innan en sjukdom hinner utveckla sig. Genom tidig hjälp kan nämligen många skador undgås.

”En enkel öroninfektion kan, om den behandlas direkt och ordentligt, kosta under 100 kronor och vara botad efter bara ett par dagar. Men om infektionen får lov att utveckla sig, har vi sett exempel på att behandlingar har kostat upp mot 40,000 kronor”, säger Uffe Svennson och berättar vidare hur avtalet med KILROY kan gynna de unga resenärerna:

”Vi har utvidgat vårt partneravtal för att skapa en ännu bättre relation mellan KILROYS resor och våra försäkringar. Det gynnar kunderna, i och med att vi kan ge bättre vägledning och hjälp för att minimera riskerna för skador. Så detta vis kan vi enklare komma i dialog med kunderna och få ännu bättre förståelse för deras unika behov”.

De fem vanligaste skadorna bland ungdomar:

• Maginfektioner
  • Skador vid olyckor
  • Hudinfektioner
  • Andra infektioner – öra, hals m.fl.
  • Stöld, rån och överfall