Två händer som vilar i varandra

Skyddskläder för MC förare

Ta för vana att inte åka en meter utan skyddskläder, och se till att de har CE-godkända skydd och är godkända enligt någon av nivåerna A, AA, AAA nedan. Använd alltid bra skor och handskar avsedda för mc-bruk, samt ryggskydd och rätt hjälm för ditt huvud.

Aktuella standarder för plagg

  • EN 17092-6, C= rent stötskydd, till exempel skyddsväst, plagg/produkt som endast håller skydden på plats. Ger inte fullständigt minimiskydd varför komplettering med slitskydd enligt B rekommenderas.
  • EN 17092-5, B= rent slitskydd (inget stötskydd), till exempel jeans och jackor. Ger inte fullständigt skydd varför komplettering med stötskydd enligt C rekommenderas.
  • EN 17092-4, A= Lägsta nivån, plaggen testas för stötar och nötning.
  • EN 17092-3, AA= Mellannivån, plaggen testas för stötar och nötning.
  • EN 17092-2, AAA= Högsta nivån, helt eller delat ställ. Högsta möjliga skydd, plaggen testas för penetrering, stötar och nötning.
     

Aktuella standard för handskar

  • EN 13594 gäller handskar för motorcykelåkning. Standarden är uppdelad i två nivåer, Level 1 är den lägre och Level 2 den högre skyddsnivån.

Aktuella standarder för skydd

  • EN 1621-1 =skydd mot mekaniska stötar för motorcyklister och gäller separata eller kombinerade skydd för axlar, armbågar, höfter och knän – de kroppsdelar som oftast skadas vid en olycka. Standarden är delad i två nivåer, Level 1 är den lägre och Level 2 den högre skyddsnivån.
  • EN 1621-2 =ryggskydd för motorcyklister. Standarden är uppdelad i två nivåer, Level 1 är den lägre och Level 2 den högre skyddsnivån.
  • EN 1621-3= bröstskydd för motorcyklister. Standarden är uppdelad i två nivåer, Level 1 är den lägre och Level 2 den högre skyddsnivån.
  • EN 1621-4 – airbag för motorcyklister.
  • EN 13634= skor för motorcykelåkning . Även denna uppdelad i två nivåer, Level 1 och Level 2.
Källa: SMC

Mer om MC

Ung man ute i solen

Hjälmar för MC-förare

Den absolut viktigaste delen att skydda på kroppen är huvudet. Du kan aldrig byta ut ditt huvud. Det är extremt utsatt då du kör motorcykel och skadorna kan vara omöjliga att rehabilitera.