Hoppa till innehållet

Kundservice privat

Har du frågor om din försäkring? Eller behöver du hjälp med att teckna en ny? Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan även göra många ärenden själv direkt på Mina sidor. Skulle du behöva hjälp över telefon finns vi bara ett knapptryck bort!

Vad vill du göra?

Vanliga frågor och svar

Hur anmäler jag autogiro?

Det finns olika sätt att anmäla betalning via autogiro.

  1. Här på webben: Du kan anmäla autogiro här. Om du har enskild firma kan du även logga in på Mina sidor och anmäla autogiro.
  2. Internetbank: Gå in på din internetbank och välj Gjensidige i listan över företag som erbjuder autogirobetalning. Obs! Anslut dig till båda de mottagare som benämns "Gjensidige Forsikring". Ange ditt kundnummer som betalarnummer.
  3. Skicka in ansökan: Fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring.

När banken har godkänt ditt kontonummer inleds fakturering via autogiro. Därefter sker dragningen månadsvis. Om du exempelvis skulle göra ett tillägg i försäkringen får du ett meddelande om förändringen och om nytt belopp.

Hur gör jag för att få min post digitalt?

Om du vill få din post digitalt i stället för hem i brevlådan anger du det enkelt på Mina sidor. Klicka på Min profil i toppmenyn, och välj därefter Kontaktuppgifter. Tänk på att ange rätt e-postadress, eftersom vi skickar aviseringar till din inkorg när du har ny information på Mina sidor.

Kan jag betala via e-faktura?

Ja, du kan betala via e-faktura. Vi erbjuder betalning helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Du söker och lägger enkelt till oss via din internetbank. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.

Om du redan har flera försäkringar hos oss och har valt autogiro som betalningssätt, gäller det automatiskt för alla dina försäkringar. Om du vill betala dem på olika sätt behöver du kontakta vår kundservice på telefon 0771-326 326 så hjälper vi dig.

Hur registrerar jag mig för e-faktura?

Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.

Vad händer om vi inte kan dra pengar från ditt konto?

Om vi inte kan dra pengar från ditt konto försöker vi utföra debiteringen nästkommande månad i stället. Det innebär att du kommer debiteras för två månadsavgifter då. Vi drar även en påminnelseavgift på 50 kronor. Det är viktigt att du har tillräckligt mycket pengar på ditt konto när vi gör dragningen.

Fler vanliga frågor

Så når du oss

Skadeärenden

Öppet mån-fre 9-13.

Hitta till våra kontor

Vi finns i Stockholm, Malmö, Gävle och Luleå. Här hittar du adress och kontaktuppgifter till våra olika kontor.