Utbredd irritation på långsamma bilister

Det är säkert flera som kan känna igen sig i situationen att hamna bakom ett fordon som kör långt under hastighetsgränsen och där det inte finns någon bra möjlighet att köra om. Hela 84 procent av de svenska bilisterna stör sig på dem som kör för sakta och 67 procent har under det senaste året upplevt farliga situationer då andra har kört under hastighetsgränsen. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring har utfört i samarbete med Kantar Sifo.

De flesta har koll på att det är farligt att köra för fort och att man kan få dryga böter och till och med indraget körkort. Men trafiksäkerheten påverkas även av att köra långt under hastighetsgränsen och man kan få böter om man kör saktare än lämpligt på den aktuella sträckan.

– Den som kör väldigt långsamt tänker nog inte på att det i värsta fall kan leda till farliga situationer i trafiken. Det betyder inte att man måste öka farten egentligen, men det gäller att vara uppmärksam och inte hindra eller störa trafiken, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.

Den stora majoriteten av svenskarna, 84 procent, blir irriterade på andra bilister som kör under hastighetsgränsen, det är bara 15 procent som inte blir irriterade. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring har gjort i samarbete med Kantar Sifo.

– Irritation och vägilska kan leda till att man tappar koncentrationen och i värsta fall kan det leda till olyckor. Håll alltid koll i backspegeln. Har du många bilar bakom dig och ingen framför så kan det vara ett tecken på att du bör släppa förbi dina medtrafikanter. Om du märker att bilen bakom dig verkar vilja köra om så avvakta tills du kommer till en lämplig sträcka, släpp gasen och håll ut mot kanten. Då kan den andra bilen köra om på ett säkert sätt och sedan kan bådas bilresa fortsätta på ett lugnt och tryggt vis, säger Markus Ljungblad.

Totalt uppger 67 procent av bilisterna som deltagit i undersökningen att de upplevt att det har uppstått en farlig situation just på grund av att andra kör under hastighetsgränsen, 30 procent har inte upplevt det och 3 procent är osäkra på om det har skett.

– När det blir en lång kö bakom ett enda fordon som kör långsammare än vad som rekommenderas, så finns risken att någon av bilisterna i kön når sin kokpunkt och tar avsevärt högre risker för att köra om än vad de annars skulle ha gjort. Det är ett exempel på en farlig situation som kan uppstå. Det är alltid den omkörande förarens ansvar att säkerställa att omkörningen kan ske på ett säkert sätt, men det är samtidigt alla trafikanters ansvar att göra sitt yttersta för att undvika att bidra till riskfyllda situationer, säger Markus Ljungblad.

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande undersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden rörande försäkring.

Vill du veta mer?

I vårt pressrum finner du alla pressmeddelanden från Gjensidiges svenska avdelning, koncernens presskontakter samt kontaktinformation till pressjouren för Sverige.

Till Pressrummet