Hoppa till innehållet

Hemförsäkring

En hemförsäkring fungerar som ett skydd för dig, din bostad och dina saker. Oavsett om du har en bostadsrätt, hyresrätt eller villa kan försäkringen skydda vid exempelvis brand, stöld och vattenskador. Vi erbjuder hemförsäkringar som är anpassade efter olika typer av boenden. Läs mer och välj den bostadstyp som passar just dig bäst!

Vilken typ av bostad vill du försäkra?

Villkorsgaranti

När du flyttar din hem- eller villaförsäkring från ett annat försäkringsbolag får du två års villkorsgaranti. Läs mer här.

Upp till 20% samlingsrabatt

Om du samlar flera av dina försäkringar hos oss kan du få upp till 20% rabatt.

Topprankat reseskydd ingår

Vårt Reseskydd Plus är topprankat av Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Vad ingår i vår hemförsäkring?

Från första egna lyan i stan till familjevillan på landet. Oavsett vilken bostad du bor i innehåller alla våra försäkringar ett viktigt skydd.

Egendomsskydd – skydd för dina saker

Om dina ägodelar skadas eller försvinner vid exempelvis brand, inbrott, vattenskada eller rån ersätter vi kostnaden för att reparera eller köpa nytt. Det gäller både i hemmet och i vissa fall utanför bostaden, till exempel om du råkar ut för en väskryckning på stan. 

Ansvarsskydd – om du orsakar skada

Om du av misstag råkar orsaka skada på någon annans egendom eller på en annan person kan du bli skadeståndsskyldig. Genom ansvarsskyddet hjälper vi dig utreda och betala eventuella ersättningskrav – så att du slipper stå ensam med kostnaden.

Rättsskydd – juridisk hjälp vid tvister

Vid rättsliga tvister, till exempel med en granne, en hyresvärd eller efter ett köp, kan du få hjälp med advokatkostnader och andra juridiska utgifter. 

Reseskydd – om något händer på resan

Om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall på en resa täcker försäkringen kostnader för exempelvis vård och hemtransport. Du kan också få ersättning för dagar du inte kunnat nyttja din resa.

Överfallsskydd – stöd vid våld eller hot

Att utsättas för överfall eller misshandel är en traumatisk upplevelse. Vi vill bidra på det sätt vi kan och genom hemförsäkringen kan du få ersättning för fysiska och psykiska skador. Om du hastigt tvingas lämna ditt hem till följd av fysiskt våld i en nära relation, kan försäkringen dessutom lämna ersättning för akuta merkostnader som uppstår i samband med att du behöver söka skydd. 

Har du ett temporärt boende?

Tänk på att du oftast behöver ändra din försäkring om du har ett temporärt boende. Om du flyttar in hos någon under en kortare, eller längre, period så behöver du kontrollera om du kan omfattas av den personens hemförsäkring eller om du behöver teckna en egen. Det bästa är att dubbelkolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller för just dig och din situation!

Nyheter!

Skydd för det digitala livet

Bedrägerier är ett stort samhällsproblem - speciellt i en tid där vi spenderar en allt större del av vår tillvaro online. Genom vårt nya bedrägeriskydd hjälper vi dig bevaka dina personliga uppgifter och ger stöd om du skulle utsättas för ett bedrägeri. Vi erbjuder även hjälp och rådgivning vid ID-stöld. Skydden ingår för dig som har valt hemförsäkring Lagom eller Plus. För dig med Plus ingår även ett Glöm mig-skydd, som bland annat innebär att du får hjälp med att ta bort oönskat och kränkande innehåll som lagts upp på internet utan ditt samtycke.

Utökat mobbningsskydd i vår hemförsäkring

Alla barn har rätt att känna sig trygga! Därför ingår ett mobbningsskydd när du tecknar vår hemförsäkring – oavsett omfattning. Skyddet gäller om du har ett barn under 18 år som utsätts för mobbning och kränkande behandling i skolan. Försäkringen kan lämna ersättning för samtalsstöd vid akut kris. Ni kan även få en engångsersättning om Barn- och elevombudsmannen (BEO) riktar skriftlig kritik mot skolan eller väljer att väcka åtal i domstol, som ett resultat av mobbningen.

Förebygg vattenskador – och sänk din självrisk

En vattenskada är inte bara dyr och besvärlig – den påverkar också miljön. Den mest hållbara skadan är den som aldrig uppstår. Därför erbjuder vi nu självriskreducering vid läckage eller översvämning om du har installerat en backventil, läckagebrytare eller vattenfelsbrytare i ditt hem. En enkel åtgärd som ger både trygghet och lägre kostnader om olyckan skulle vara framme.

Vanliga frågor

Vad kostar en hemförsäkring?

Vad en hemförsäkring kostar beror på flera olika faktorer. Bland annat hur många personer som bor i hushållet, hur stor bostaden är och värdet på de saker du vill försäkra. Vi erbjuder tre olika nivåer av vår hemförsäkring, så att du kan välja den omfattning som passar dig bäst.

Måste jag ha en hemförsäkring?

Du måste inte ha en hemförsäkring, men genom att köpa en hem­försäkring är du, din familj, bostaden och era saker skyddade om någonting skulle hända. Reseskyddet i hemförsäkringen hjälper dig dessutom om du blir akut sjuk eller skadad när du är ute och reser.

Om försäkringen

Vilka personer omfattas av hemförsäkringen?

Försäkringen gäller dig som försäkringstagare. Den gäller också för andra medlemmar i ditt hushåll, förutsatt att de är skrivna på din adress och att rätt antal personer står med i din försäkring.

Hur väljer jag belopp i min hemförsäkring?

De lösa sakerna du har i ditt hem, det vill säga det du tar med dig när du flyttar, kallas för lösöre. Beloppet du väljer ska minst motsvara det sammanlagda värdet på sakerna. Det är viktigt att du inte sätter ett för lågt värde. Då riskerar du att få ut lägre ersättning om något händer.

I vår hemförsäkring kan du välja att försäkra dina saker upp till 1 000 000 kr eller 1 500 000 kr. Om du har behov av ett högre lösöre är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0771-326 326.

Ingår det en olycksfallsförsäkring i hemförsäkringen?

Nej, det ingår inte automatiskt någon olycksfallsförsäkring i din hemförsäkring, men det går att teckna en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som gäller för olycksfall på fritiden. Du kan även teckna en separat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt.

Jag ska flytta, måste jag själv ändra adressen i min försäkring?

Om du flyttar behöver du kontakta vår kundservice för att ändra adressen som står i ditt försäkringsbrev. 

Kontakta kundservice här
Vad innebär en ansvarsskada och hur kan försäkringen hjälpa mig?

Om du har skadat någon annans egendom eller en annan person och har fått ett skadeståndskrav riktat mot dig, kan du få hjälp av ansvarsförsäkringen.

Tänk på att beskriva skadehändelsen så detaljerat som möjligt för att underlätta hanteringen av ditt ärende. Om Gjensidige kommer fram till att du är skadeståndsskyldig kan ansvarsförsäkringen lämna ersättning enligt skadeståndsrättsliga regler. Läs mer och anmäl ansvarsskada här.

Vad är en rättsskyddsförsäkring?

Rättsskyddsförsäkringen kan ersätta delar av dina rättegångskostnader och kostnader för juridiskt ombud om du hamnar i tvist. Information om vilka försäkringsbelopp och självrisker som gäller framgår av ditt försäkringsbrev och försäkringsvillkoren. Där framgår också hur rättsskyddsförsäkringen gäller och vilka kostnader som kan ersättas. Om du har frågor kring rättsskyddet kan du kontakta skadeavdelningen på telefon 0771-326 327.

Vilka låskrav gäller för ytterdörrar, altandörrar, garagedörrar och fönster?

Följande regler gäller:

  • Ytterdörrar ska vara låsta.
  • Altandörrar och fönster ska vara låsta eller stängda och reglade inifrån.
  • Garagedörrar ska vara låsta.

Godkända lås är sådana som är godkända av Stöldskyddsföreningen.

Om något händer

Om jag får en vattenskada, vad gör jag?

Undersök var vattnet kommer ifrån. Följ stegen nedan innan du anmäler skadan till oss.

  • Börja med att stänga av vattnet och kontakta rörmokare.
  • Kolla vattenmätaren om möjligt. Om det fortsätter röra sig trots att du har stängt av alla kranar vet du att det är läckage från vattenledning.
  • Kontrollera trycket i värmesystemet. Återkommande sjunkande tryck kan tyda på läckage från värmesystemet.
  • Dokumentera allt genom att skriva ner och fotografera. Be rörmokaren att i sin faktura beskriva skadeorsaken utförligt.
Bor du i bostadsrätt och drabbas av en vattenskada?
  • Kontakta föreningen direkt och be att de ordnar med en besiktning för att fastställa orsak och omfattning.
  • Kontakta en rörmokare för att få hjälp med att stoppa läckaget.
  • Spara alla fakturaunderlag och dokumentera det rörmokaren gör med bilder.
  • Anmäl skadan till oss här. Komplettera med utlåtande från rörfirman samt kopia av besiktningsrapporten och gärna en kopia av beslutet från föreningens försäkringsbolag.
Mobil, dator, surfplatta - vad gäller?

Om din mobil, dator eller surfplatta är stulen eller förlorad, måste du polisanmäla innan du registrerar din anmälan. Se till att du har kvitto eller andra inköpshandlingar till hands för den egendom som blivit skadad eller förlorad innan du påbörjar din anmälan till oss. Spärra ditt mobilabonnemang via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den.

Drabbad av skadedjur?

Om du drabbas av skadedjur ska du anmäla detta direkt till vår samarbetspartner Anticimex. Ha gärna ditt försäkringsbrev framför dig.

Kontaktuppgifter:AnticimexTelefon: 075-245 10 00www.anticimex.se

I ett pågående skadeärende ska du kontakta Anticimex skadeavdelning på 020-170 90 90 eller skador@anticimex.se

Om mina matvaror i kyl och frys förstörs?

Om du råkar ut för skador på matvaror i kyl/frys till följd av temperaturförändringar vid strömavbrott eller skada kan du få ersättning enligt villkoren i din hemförsäkring. Villkoren hittar du här. För att få ersättning, skicka in skadeanmälan till oss. Blanketten hittar du här.

Om jag får skada på mina hushållsmaskiner?

Om till exempel din tvättmaskin går sönder eller åskan slår ner i din dator kan du få ersättning. Du anmäler din skada digitalt direkt på vår hemsida. 

Läs mer om hur du anmäler