Hoppa till innehållet

Faktura och betalningsfrågor

Här kan du läsa mer om autogiro och e-faktura, samt få svar på de vanligaste frågorna om betalning och faktura. Du är också välkommen att ringa kundservice på 0771-326 326

Frågor och svar om betalningar

Kan jag betala via e-faktura?

Ja, du kan betala via e-faktura. Vi erbjuder betalning helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Du söker och lägger enkelt till oss via din internetbank. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.

Om du redan har flera försäkringar hos oss och har valt autogiro som betalningssätt, gäller det automatiskt för alla dina försäkringar. Om du vill betala dem på olika sätt behöver du kontakta vår kundservice på telefon 0771-326 326 så hjälper vi dig.

Hur registrerar jag mig för e-faktura?

Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.

Var hittar jag min faktura?

Om du har valt att bli digital kund hittar du alla dina försäkringshandlingar, fakturor och månadsaviseringar på Mina sidor. När ett nytt dokument läggs in på Mina sidor får du ett mejl till din registrerade e-postadress. Om du saknar några handlingar är du välkommen att kontakta oss på 0771–326 326.

Hur anmäler jag autogiro?

Om du vill betala din försäkring via autogiro anmäler du det:

När ditt autogiro har blivit godkänt får du en avisering från oss. Den skickas tio dagar innan det första dragningstillfället och innehåller information om beloppet och vilket datum autogirot kommer att dras. Därefter sker dragningen månadsvis, den första bankdagen i varje månad. Om det sker en ändring i din försäkring skickar vi alltid en ny autogiroavisering med det uppdaterade beloppet.

Har du flera försäkringar hos oss? Om du väljer autogiro gäller detta betalsätt automatiskt för alla dina försäkringar. Vill du betala dem på olika sätt? Kontakta vår kundservice på 0771-326 326, så hjälper vi dig.

Läs mer om vad som gäller vid autogirobetalning här!

Hur gör jag för att byta kontonummer på mitt autogiro?

Du byter enkelt kontonummer på ditt autogiro genom att avsluta ditt nuvarande autogiromedgivande via din internetbank. Vänta tre bankdagar - därefter ansöker du om ett nytt autogiro via Mina sidor. Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-326 326.

Vad händer om vi inte kan dra pengar från ditt konto?

Om vi inte kan dra pengar från ditt konto försöker vi utföra debiteringen nästkommande månad i stället. Det innebär att du kommer debiteras för två månadsavgifter då. Vi drar även en påminnelseavgift på 50 kronor. Det är viktigt att du har tillräckligt mycket pengar på ditt konto när vi gör dragningen.

Hur skickar ni ut betalningspåminnelser?

Vi skickar alltid ut betalningspåminnelser via post, oavsett vilken betalningsmetod du har valt. Om du är digital kund visas påminnelsen även på Mina sidor, där du enkelt kan ta del av den digitalt.

Jag har valt månadsbetalning men fått helårsfaktura?

Om du har valt månadsbetalning men fått en helårsfaktura kan det exempelvis bero på att:

  • Autogirot har blivit avvisat av BGC (Bankgirocentralen), exempelvis på grund av att du har skrivit in fel siffror.
  • Du har missat att skicka in din autogiroansökan, och betalningssättet har ändrats till helårsbetalning.

För att ändra till månadsbetalning kan du antingen skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och göra en ny autogiroansökan.

Vad har Gjensidige för IBAN- och Swift-nummer?

Gjensidiges IBAN-nummer är SE3995000099604206385298. Gjensidiges Swift-nummer är NDEASESS.

Hur gör jag om någon annan ska betala åt mig via autogiro?

Om det inte är du själv som ska betala via autogiro behöver du logga in på Mina sidor och fylla i namn och personnummer på den som ska betala. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.

Varför har jag fått en avgift från Trafikförsäkringsföreningen (TFF)?

Om du har fått en avgift från TFF beror det på att din motorfordonsförsäkring har avslutats på grund av en obetald faktura. Det innebär att både fakturan och påminnelsen från oss inte har betalats i tid.

Enligt lag måste alla trafikförsäkringspliktiga fordon ha en giltig trafikförsäkring. När försäkringen avslutas på grund av utebliven betalning, rapporterar vi detta till Trafikförsäkringsföreningen (TFF). De tar då över ansvaret för att driva in skulden och skickar ut en avgift till dig för att fordonet varit oförsäkrat. TFF:s avgift är ofta betydligt högre än den vanliga försäkringspremien, så det är viktigt att betala i tid för att undvika extra kostnader.