Hoppa till innehållet

Faktura och betalningsfrågor

Här kan du läsa mer om autogiro och e-faktura, samt få svar på de vanligaste frågorna om betalning och faktura. Du är också välkommen att ringa kundservice på 0771-326 326

Frågor och svar om betalningar

Kan jag betala via e-faktura?

Ja, det går bra. Vi erbjuder e-faktura helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Sök och lägg till Gjensidige Försäkring via din internetbank. Läs mer här.

Om du har autogiro och vill byta till e-faktura måste du själv avsluta ditt autogiro innan vi kan göra förändringen. Men kom ihåg att vi inte kan erbjuda e-faktura månadsvis.

Hur registrerar jag mig för e-faktura?

Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges.

Läs mer om e-faktura
Hur anmäler jag autogiro?

Om du vill betala din försäkring via autogiro kan du anmäla detta här:

  • Vår hemsida – om du har en e-legitimation anmäler du enklast via länken här.
  • Internetbank – ansök direkt hos din egen internetbank. Anslut dig till mottagare Gjensidige Forsikring med bg 855-2374. Som betalarnummer anger du ditt kundnummer.
  • Skicka in ansökan – fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring. 

När din bank godkänt ditt kontonummer är du klar att faktureras via autogiro. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras, till exempel om du gör ett tillägg i din försäkring så meddelas du om förändringen innan nytt belopp dras.

Tänk på att om du har fler försäkringar hos oss och väljer autogiro så gäller betalsättet för alla dina försäkringar.

Hur gör jag för att byta kontonummer på mitt autogiro?

Det gör du genom att avsluta ditt nuvarande autogiromedgivande via din internetbank. Vänta 3 bankdagar och sedan ansöker du om nytt autogiro via Mina sidor. Har du några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

Vad händer om vi ej kunnat dra pengar ifrån ditt konto?

Vi drar två månadspremier nästkommande månad med en påminnelseavgift på 50 kr.

Jag har valt månadsbetalning men fått helårsfaktura?

Antingen kan du skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och ändra.

Vad har Gjensidige för IBAN- och Swift-nummer?

IBAN-nummer är SE3995000099604206385298 Swift-nummer är NDEASESS

Hur gör jag om någon annan ska betala åt mig via autogiro?

Om det inte är du själv som ska betala via autogiro, behöver du logga in på Mina sidor och ansluta där. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.