Faktura och betalningsfrågor
Här kan du läsa mer om autogiro och e-faktura, samt få svar på de vanligaste frågorna om betalning och faktura. Du är också välkommen att ringa kundservice på 0771-326 326
Frågor och svar om betalningar
Ja, du kan betala via e-faktura. Vi erbjuder betalning helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Du söker och lägger enkelt till oss via din internetbank. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.
Om du redan har flera försäkringar hos oss och har valt autogiro som betalningssätt, gäller det automatiskt för alla dina försäkringar. Om du vill betala dem på olika sätt behöver du kontakta vår kundservice på telefon 0771-326 326 så hjälper vi dig.
Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.
Om du har valt att bli digital kund hittar du alla dina försäkringshandlingar, fakturor och månadsaviseringar på Mina sidor. När ett nytt dokument läggs in på Mina sidor får du ett mejl till din registrerade e-postadress. Om du saknar några handlingar är du välkommen att kontakta oss på 0771–326 326.
Om du vill betala din försäkring via autogiro anmäler du det:
- På vår hemsida – om du har e-legitimation anmäler du enklast autogiro här.
- Via din internetbank – ansök direkt hos din internetbank. Anslut dig till mottagare Gjensidige Forsikring med BG 855–2374. Som betalnummer anger du ditt kundnummer.
När ditt autogiro har blivit godkänt får du en avisering från oss. Den skickas tio dagar innan det första dragningstillfället och innehåller information om beloppet och vilket datum autogirot kommer att dras. Därefter sker dragningen månadsvis, den första bankdagen i varje månad. Om det sker en ändring i din försäkring skickar vi alltid en ny autogiroavisering med det uppdaterade beloppet.
Har du flera försäkringar hos oss? Om du väljer autogiro gäller detta betalsätt automatiskt för alla dina försäkringar. Vill du betala dem på olika sätt? Kontakta vår kundservice på 0771-326 326, så hjälper vi dig.
Du byter enkelt kontonummer på ditt autogiro genom att avsluta ditt nuvarande autogiromedgivande via din internetbank. Vänta tre bankdagar - därefter ansöker du om ett nytt autogiro via Mina sidor. Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-326 326.
Om vi inte kan dra pengar från ditt konto försöker vi utföra debiteringen nästkommande månad i stället. Det innebär att du kommer debiteras för två månadsavgifter då. Vi drar även en påminnelseavgift på 50 kronor. Det är viktigt att du har tillräckligt mycket pengar på ditt konto när vi gör dragningen.
Vi skickar alltid ut betalningspåminnelser via post, oavsett vilken betalningsmetod du har valt. Om du är digital kund visas påminnelsen även på Mina sidor, där du enkelt kan ta del av den digitalt.
Om du har valt månadsbetalning men fått en helårsfaktura kan det exempelvis bero på att:
- Autogirot har blivit avvisat av BGC (Bankgirocentralen), exempelvis på grund av att du har skrivit in fel siffror.
- Du har missat att skicka in din autogiroansökan, och betalningssättet har ändrats till helårsbetalning.
För att ändra till månadsbetalning kan du antingen skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och göra en ny autogiroansökan.
Gjensidiges IBAN-nummer är SE3995000099604206385298. Gjensidiges Swift-nummer är NDEASESS.
Om det inte är du själv som ska betala via autogiro behöver du logga in på Mina sidor och fylla i namn och personnummer på den som ska betala. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.
Om du har fått en avgift från TFF beror det på att din motorfordonsförsäkring har avslutats på grund av en obetald faktura. Det innebär att både fakturan och påminnelsen från oss inte har betalats i tid.
Enligt lag måste alla trafikförsäkringspliktiga fordon ha en giltig trafikförsäkring. När försäkringen avslutas på grund av utebliven betalning, rapporterar vi detta till Trafikförsäkringsföreningen (TFF). De tar då över ansvaret för att driva in skulden och skickar ut en avgift till dig för att fordonet varit oförsäkrat. TFF:s avgift är ofta betydligt högre än den vanliga försäkringspremien, så det är viktigt att betala i tid för att undvika extra kostnader.