Resekort - bra att ha på utlandsresan
Här kan du ladda ner resekortet direkt. Det går också bra att ringa kundservice på 0771-326 326 så skickar vi ett till dig.
Om något händer på resan - så gör du
Vi har samlat några råd för hur du kan agera i några olika situationer.
För dig som hamnat i akuta svårigheter har Gjensidiges larmcentral alltid öppet dygnet runt, ring +45 88 24 73 20.
Akut sjukdom
Du eller din medresenär blir akut sjuk, råkar ut för olycksfall eller behöver akut tandvård.
- Ring vår larmcentral på +45 88 24 73 20, innan du kontaktar läkare. Reser du inom EU/EES-länderna och Schweiz, glöm inte att visa upp sjukvårdskortet, i samband med läkarbesöket.
- Skaffa läkarintyg (från första dagen). Se till att läkarens ordination, t ex sängläge framgår klart.
- Spara alla viktiga kvitton.
Stöld
Dina saker blir stulna.
- Gör polisanmälan. Kom ihåg att begära en kopia!
- Vid behov av akut hjälp, ring vår larmcentral på +45 88 24 73 20
Överfall
Du blir misshandlad, rånad eller överfallen.
- Gör polisanmälan på plats. Kom ihåg att begära en kopia!
- Skaffa läkarintyg.
- Spara alla kvitton.
- Vid svår skada, ring vår larmcentral på +45 88 24 73 20
Krig och konflikt
Det utbryter krig eller oroligheter där du befinner dig. Ring vår larmcentral på +45 88 24 73 20.
Allvarlig skada
En allvarlig skada gör att anhörig måste resa till dig eller du måste resa till anhörig. Ring vår larmcentral på +45 88 24 73 20.
Försenat bagage
Du eller ditt bagage blir försenat. Kontakta och anmäl förseningen till transportören (flygbolag/bussbolag etc.). Kom ihåg att få ett intyg!