Hoppa till innehållet

Autogiro

Autogiro är ett lätt och bekvämt sätt att betala din försäkringspremie. Premien betalas alltid i tid och du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar. Vi tar ingen faktureringsavgift eller extra avgift. Tänk på att om du har fler försäkringar hos oss och väljer autogiro så gäller betalsättet för alla dina försäkringar.

Hur gör jag för att betala via autogiro?

Anslut till autogiro på det vis som passar dig:

  • Enklast är det via vår hemsida – logga in med Bank-id och anmäl direkt på Mina sidor
  • Via din Internetbank – ansök direkt hos din egen internetbank. Välj mottagare Gjensidige Forsikring med bg 855-2374. Som betalarnummer anger du ditt kundnummer.

När din bank godkänt ditt kontonummer är du klar att faktureras via autogiro. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras, till exempel om du gör ett tillägg i din försäkring så meddelas du om förändringen innan nytt belopp dras.

Vanliga frågor om autogiro

Varför godkändes inte mitt autogiro?

Om du har ett gemensamt bankkonto bör du kontrollera med din bank att kontot är godkänt för autogiro för dig. Du bör också kontrollera att kontonumret är korrekt angivet. Till exempel har Swedbank en kontrollsiffra (den femte siffran i clearingnumret), som inte ska tas med vid registreringen av autogirot.

När dras pengar från mitt konto om jag betalar månadsvis via autogiro?

Vi drar pengarna den första bankdagen varje månad. Om dragningsdagen infaller en helgdag sker dragningen första bankdagen efter helgdagen. Om det saknas pengar för månadsbetalningen på dragningsdagen görs det automatiskt nya försök de efterföljande två dagarna.

Varför är beloppet högre den första dragningen?

Beloppet bestäms av försäkringsperioden. Om du till exempel har en ny försäkring som startar mitt i en månad kan den första autogirodragningen vara på ett högre belopp. Du får alltid en autogiroavisering som visar beloppet och vilken period dragningen avser.

Hur gör jag om någon annan ska betala åt mig via autogiro?

Om det inte är du själv som ska betala via autogiro, behöver du logga in på Mina sidor och ansluta där. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.

Varför står det Gjensidige Norge på betalningen från mitt bankkonto?

Vi är en del av en större koncern med ett norskt moderbolag och därför kan betalningsmottagaren komma att benämnas som Gjensidige Norge.

Om jag inte vill betala via autogiro, hur kan jag betala då?

Om du inte vill betala via autogiro kan du i stället välja att betala via e-faktura eller bli digital kund. Du kan när som helst avsluta ditt autogiro via din internetbank och byta till en annan betalningsmetod. Fakturorna kan betalas helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Vi erbjuder inte e-faktura månadsvis.

För att välja e-faktura söker du enkelt upp oss i din internetbank och lägger till oss som mottagare. Du kan även välja att betala via pappersfaktura. Då tillkommer en fakturaavgift på 30 kronor. Kontakta gärna vår kundservice på 0771-326 326 så hjälper vi dig.