Tillstånd och tillsyn
Gjensidige är en filial till Gjensidige Forsikring ASA, med huvudkontor och säte i Oslo. Här kan du läsa mer om vårt tillstånd, våra processer och vilka myndigheter vi står under tillsyn av.
Konsumentkontakt
Ring oss på 0771-326 326 eller skicka e-post till info@gjensidige.se.
Besöksadress:
Kungsgatan 47 B
111 56 StockholmOm försäkringsgivaren
Försäkringsgivaren för Gjensidiges svenska försäkringar är Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial, org nr 516407-0384 (i texten benämnd "Gjensidige").
Gjensidige är en filial till Gjensidige Forsikring ASA med huvudkontor och säte i Oslo, Norge. Den svenska filialen har sitt huvudkontor i Stockholm.
Postadress:
Gjensidige Försäkring
Box 3031 103 61 StockholmTillstånd och tillsyn
I egenskap av filial till ett norskt försäkringsbolag står Gjensidige under tillsyn i första hand av norska Finanstilsynet. Läs mer om det norska tillståndet hos Finanstilsynet här.
Kontakt Finanstilsynet
Finanstilsynet, Postboks 1187 Sentrum+47 22 93 98 00 E-post: post@finanstilsynet.no www.finanstilsynet.no
0107 Oslo Tel:Gjensidige står för sin verksamhet i Sverige också under tillsyn av den svenska Finansinspektionen. Läs mer om tillståndet i Sverige hos Finansinspektionen.
Kontakt Finansinspektionen
Finansinspektionen, Box 675008-787 80 00 E-post: info@fi.se www.fi.se
113 85 Stockholm Tel:För sin marknadsföring står filialen också under tillsyn av Konsumentverket.
Kontakt Konsumentverket
Konsumentverket/KO0771-525 525 E-post: konsumentverket@konsumentverket.se www.konsumentverket.se
Box 48 651 02 Karlstad Tel:Gjensidige står under tillsyn av flera olika myndigheter.
Information om rådgivning
Försäkringsbolag måste enligt lag informera sina kunder om de erbjuder rådgivning kring sina produkter, och samtidigt ta reda på kundens behov och önskemål innan försäkring erbjuds.
Gjensidige distribuerar egna, standardiserade försäkringar. Vi lämnar inga personliga rekommendationer i den mening som avses i lagen om försäkringsdistribution. Det innebär att vi inte heller tillhandahåller rådgivning på det sätt som avses i lagen.
Klagomålshantering
Du hittar information om vår klagomålshantering och om bland annat möjligheten att få en tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden här nedan.
Ersättning till anställda
Gjensidiges anställda som säljer försäkringar erhåller en fast månadslön som ibland kan kombineras med en rörlig ersättning.
Produktutveckling
Här kan du läsa mer om hur vi utvecklar och ser över våra produkter.