Gjensidige lanserar #watchme – för att få fler unga att bära reflex

Publicerade: 16.10.2020  |  Senast uppdaterad: 16.10.2020

Under hösten blir det mörkare och svårare för bilister att se fotgängare i trafiken. Vi inom Gjensidige vill hjälpa människor att undvika olyckor. Därför har vi tagit fram specialdesignade och supersnygga reflexband som vi tillsammans med några av Sveriges främsta idrottsprofiler, kommer att visa upp under #watchme i våra sociala mediekanaler. Vi hoppas att den här kampanjen också ska inspirera fler unga till att använda reflex.

I samband med Reflexdagen som i år infaller den 15 oktober lanserar vi inom Gjensidige marknadsföringskampanjen WATCH ME.

– Vi vill ta tillbaka reflexen som något coolt och kul. Genom kampanjen vill vi visa att det inte behöver vara tråkigt, utan snarare roligt att synas tillsammans och att det finns många spännande historier att berätta. Förhoppningen är att kunna influera fler yngre att använda reflexer då det är en målgrupp som kanske mer sällan gör det idag, säger Johanna Gustafsson på Marknad, Gjensidige.

Reflexen räddar liv

Genom att bära reflexer minskar risken för att råka ut för en olycka betydligt. Ett konkret exempel är att en bil med halvljus ser en fotgängare med mörka kläder på 20-30 meters avstånd. Har fotgängaren ljusa kläder blir avståndet ungefär 60 meter. Med reflex ökar avståndet till hela 125 meter.

– Den här kampanjen går helt i linje med vårt skadeförebyggande arbete då vi såhär när höstmörkret infallit självklart vill hjälpa människor att synas bättre i trafiken och på så vis förebygga olyckor, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige.

En helt digital kampanj i år

Förra året delade vi inom Gjensidige ut reflexer på flera olika fysiska platser, men det funkar inte i år med tanke på Coronapandemin.

– Därför har vi valt att köra den här kampanjen med fokus på sociala medier, där vi både får möjlighet att visa vikten av att bära reflex samt visa på våra samarbeten med idrottsförbunden där några av Sveriges främsta idrottsprofiler också kommer att delta, säger Johanna Gustafsson.

Reflexbanden går enkelt att beställa helt gratis via vår hemsida, gjensidige.se/watchme

För mer information välkommen att kontakta:

Tina Halldén, kommunikatör & pressansvarig, Gjensidige Försäkring Sverige
E-post: tina.hallden@gjensidige.se
Tel: 076 855 24 21

Johanna Gustafsson, Marknad, Gjensidige Försäkring Sverige
E-post: johanna.gustafsson@gjensidige.se
Tel: 073 302 09 11

Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se