Touch screen distraherar 8 av 10 bilförare

Publicerade: 25.11.2020  |  Senast uppdaterad: 25.11.2020

Drygt åtta av tio har någon gång åkt bil där de upplevt att förarens uppmärksamhet riktats åt annat än själva körandet och trots den relativt nya lagen är den allra vanligaste distraktionen mobiltelefonen. Men bilens touch screen tar också ofta fokus från bilkörandet. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring har utfört i samarbete med Kantar Sifo*.

 

Har man otur kan det räcka med ett enda ögonblicks uppmärksamhet åt fel håll för att en olycka ska ske i trafiken. Trots det uppger drygt åtta av tio (82 procent) svenskar att de någon gång åkt bil med en förare som riktat uppmärksamheten åt annat än själva körandet. Bara drygt en av tio (13 procent) uppger att de aldrig har upplevt det. 

– Det här är en väldigt oroväckande utveckling. När så pass många har upplevt att uppmärksamheten ligger på annat än körningen så innebär det en allvarlig trafikrisk. Det finns en anledning till att det är lagstadgat att man som förare inte får knappa på mobilen när man kör. Det uppmärksamhetstapp som uppstår kan jämföras med det som inträffar när man druckit alkohol, säger Karolin Bernås, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring Sverige.

Så många anger att förarens fokus riktats bort från körningen på grund av:

Mobiltelefon: 57 procent

Samtal med andra i bilen: 43 procent

Touch Screen som hör till bilen: 30 procent

Musik eller radio: 27 procent

Drygt fyra av tio av de bilförare som deltagit i undersökningen uppger att de inte har en touch screen i bilen, men av de som har det uppger nästan åtta av tio (78 procent) att det händer att den tar fokus från körandet. Två av tio (19 procent) uppger att det sker ofta.

– Bilens touch screen ska ju vara till som ett verktyg och en hjälp och det är olyckligt om den istället blir en distraktion. Ett tips är att alltid ställa in radiokanal, podcast eller den musikapp man vill lyssna på innan man ens startar bilen. Ett annat tips för att undvika att inmatning på GPS:en tar fokus från bilkörningen är att förbereda sin resa genom att slå in destinationen före bilen börjar rulla, säger Karolin Bernås.

*Om undersökningen Gjensidige Försäkring Sverige har i samarbete med Kantar Sifo genomfört en omfattande riskundersökning som bygger på intervjuer med 1000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden.

 

Tina Halldén, kommunikatör & pressansvarig, Gjensidige Försäkring Sverige
E-post: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21

Karolin Bernås, skadechef, Gjensidige Försäkring Sverige
E-post: karolin.bernas@gjensidige.se Tel: 070 729 05 54

Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se