Kundservice företag
Har ni frågor om era företagsförsäkringar? Eller behöver ni hjälp med att anmäla en skada? Här har vi samlat värdefull information för ert företag. Skulle ni behöva hjälp över telefon finns vi bara ett knapptryck bort!
Vad vill ni göra?
Behöver ni väghjälp eller bärgning?
Ring 0771-614 614 för väghjälp och bärgning dygnet runt. Gäller även vid brand eller vattenläcka.
Vanliga frågor och svar
På Gjensidige har vi ett system för att belöna våra trogna försäkringskunder. Samlar du flera av företagets försäkringar hos oss kan du få förmånliga rabatter.
Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du skadeanmälan.
Om du ska resa utomlands i tjänsten bör du ha ett utlandsresekort med dig som intygar att du har en reseförsäkring.
Kortet innehåller telefonnummer som är viktiga att ha till hands om du drabbas av en skada. På kortet finns också en sammanfattning över hur reseskyddet i din tjänstereseförsäkring gäller. Skriv ut kortet, fyll i ditt försäkringsnummer och ta med det på resan.
Prisbasbeloppet (tidigare basbeloppet) räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken (2010:110). Beräkningarna görs med utgångspunkt i förändringen av konsumentprisindex och fastställs för helt kalenderår. Du hittar det aktuella prisbasbeloppet hos SCB.
Försäkringen löper normalt ett år i taget, och förnyas automatiskt vid den så kallade huvudförfallodagen, förutsatt att du fortsätter att betala för den.
Försäkringar som gäller saker, byggnader och fordon kan du avsluta när ditt företag inte längre äger det som du har försäkrat. Det går också att avsluta försäkringen vid huvudförfallodagen.
Om ditt företag säljer ett fordon sägs försäkringen upp automatiskt - vi får veta av Transportstyrelsen att fordonet byter ägare. Om du däremot säljer ett oregistrerat fordon, som t ex ett släp eller en husvagn, måste du själv meddela oss.
Försäkringsbolag i stora delar av Europa samarbetar för att du ska kunna köra fritt mellan länderna med din trafikförsäkring. Det betyder att du får rätt till ersättning om skadan har orsakats av ett utländskt fordon.
Trots samarbetet står en del länder fortfarande utanför. I de länderna måste du ha ett grönt kort som visar att ditt fordon är trafikförsäkrat. Om du saknar ett sådant kort tvingas du betala för den tid som bilen ska användas i landet – trots att din svenska trafikförsäkring gäller.
Tänk på att beställa kortet i god tid. Det kan ta 5-8 arbetsdagar innan du får kortet i brevlådan.
OBS!
- Grönt kort får bara utfärdas för den tid som försäkringen är betald. Om du vill ha grönt kort för en längre tid, måste du förskottsbetala försäkringen.
- Grönt kort kan endast skickas direkt till försäkringstagaren.
Var krävs grönt kort?
I dessa länder behövs grönt kort:
Albanien, Azerbajdzjan, Belarus*, Iran, Marocko, Moldavien, Nordmakedonien, Ryssland*, Tunisien, Turkiet och Ukraina*.*Notera att vi för tillfället, i enlighet med nationellt beslut från Trafikförsäkringsföreningen, inte utfärdar grönt kort för Ryssland, Ukraina och Belarus.
Så når ni oss
Kontakt för förmedlare
- Tel: 0771-608 608
- E-post: maklare@gjensidige.se
Öppet mån-fre kl. 9-16. Lunchstängt kl. 12-13 mellan vecka 27 och 32.
Kontakt för företag utan förmedlare
- Tel: 0771-326 326
- E-post: foretag@gjensidige.se
Öppet mån-fre kl. 9-16. Mellan vecka 27 och 32 stänger vi kl. 13.
Kontakt vid övriga ärenden
- Tel: 0771-326 326
- E-post: foretag@gjensidige.se
Öppet mån-fre kl. 9-12.
Behöver ni anmäla en skada?
Börja med att anmäla din skada digitalt. Har du frågor? Ring oss på 0771-326 327 eller mejla skador@gjensidige.se.
Vi har öppet följande tider:
- Ansvar/Rättsskydd/Entreprenad 9-13
- Byggnadsskador 9-16
- Egendomsskador 9-16
- Motorskador 9-16
- Personskador 9-13
- Tandskador 9-13
Mellan vecka 27 och 32 stänger vi kl. 13.
Vid motorskada, ring +46 (0) 771-614 614
Kontakta Vårdplaneringen
Vill du boka tid för planerad vård eller behöver du rådgivning? Ring Vårdplaneringen på 020-40 80 80. Vi har öppet kl. 8-17