Vanliga frågor
Här har vi samlat generell information och vanliga frågor som rör dina försäkringar. Vill du ha svar på en specifik fråga, gå in under respektive försäkringsprodukt eller kontakta kundservice på 0771-326 326.
Frågor och svar
Generella frågor
Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du skadeanmälan. På vardagar återkommer vi till dig inom 24 timmar.
Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp som du gjort på distans, t ex via telefon eller internet. Ångertiden är 14 dagar från den dag avtalet ingicks och du har fått information om ångerrätten och vad som ingår i försäkringen. Vid telefonförsäljning, när vi på Gjensidige tagit kontakt med dig, har avtalet ingåtts först när du har bekräftat det skriftligen.
Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela detta muntligen på telefon 0771-326 326 eller skriftligen till Gjensidige Försäkring, Box 3031, 103 61 Stockholm, via e-post info@gjensidige.se eller på annat sätt. Du kan också använda det standardformulär som finns på www.konsumentverket.se. Gjensidige har rätt att kräva premie för den tid som försäkringen varit gällande.
En försäkring gäller oftast ett år i taget och förnyas automatiskt. Här förklarar vi hur du gör om du behöver avsluta din försäkring hos oss och vad som gäller för att säga upp olika försäkringstyper.
Dina sakförsäkringar (hem, villa, fritidshus, bil, mc, moped, båt, släp) löper årsvis och kan avslutas endast vid huvudförfallodatum (undantag gäller vid ägarbyte av bil eller om du flyttar).
Personförsäkringar (olycksfall, sjukvård) löper månadsvis och kan avslutas när som helst under försäkringsåret. I ditt försäkringsbrev står huvudförfallodatum.
Om du köpt en försäkring hos oss och vill säga upp en försäkring hos ett annat bolag, läs mer här.
Mina sidor är endast till för Gjensidiges kunder. Om du är kund hos oss och inte kan logga in kan det bero på ett tekniskt problem. Prova från en annan webbläsare eller avvakta en liten stund och försök senare.
Om du vill få din post digitalt i stället för hem i brevlådan anger du det enkelt på Mina sidor. Klicka på Min profil i toppmenyn, och välj därefter Kontaktuppgifter. Tänk på att ange rätt e-postadress, eftersom vi skickar aviseringar till din inkorg när du har ny information på Mina sidor.
Att vara digital kund hos oss innebär att du får information (såsom försäkringshandlingar, fakturor och påminnelser) från oss digitalt, i stället för hem till brevlådan. Du kan välja att bli digital kund på Mina sidor. Klicka på Min profil i toppmenyn, och välj därefter Kontaktuppgifter. Du kan även välja att bli digital kund i samband med att du tecknar en ny försäkring. Tänk på att ange rätt e-postadress, eftersom vi skickar aviseringar till din inkorg när du har ny information på Mina sidor.
Vi på Gjensidige sköter debitering och skador. Välj det företag som du är kund hos om du vill göra en skadeanmälan:
Har du övriga frågor, vänd dig direkt till respektive företags kundservice.
Vi vill gärna att du rapporterar om du har upplevt klandervärda förhållanden hos oss. Det kan exempelvis handla om brott mot lagar och regler, brott mot våra etiska riktlinjer eller brott mot andra etiska regler som är allmänt vedertagna i samhället. Genom att rapportera hjälper du oss att åtgärda sådana förhållanden.
Betalning och faktura
Ja, du kan betala via e-faktura. Vi erbjuder betalning helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Du söker och lägger enkelt till oss via din internetbank. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.
Om du redan har flera försäkringar hos oss och har valt autogiro som betalningssätt, gäller det automatiskt för alla dina försäkringar. Om du vill betala dem på olika sätt behöver du kontakta vår kundservice på telefon 0771-326 326 så hjälper vi dig.
Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges. Läs mer här om hur du gör för respektive bank.
Om du har valt att bli digital kund hittar du alla dina försäkringshandlingar, fakturor och månadsaviseringar på Mina sidor. När ett nytt dokument läggs in på Mina sidor får du ett mejl till din registrerade e-postadress. Om du saknar några handlingar är du välkommen att kontakta oss på 0771–326 326.
Om du vill betala din försäkring via autogiro anmäler du det:
- På vår hemsida – om du har e-legitimation anmäler du enklast autogiro här.
- Via din internetbank – ansök direkt hos din internetbank. Anslut dig till mottagare Gjensidige Forsikring med BG 855–2374. Som betalnummer anger du ditt kundnummer.
När ditt autogiro har blivit godkänt får du en avisering från oss. Den skickas tio dagar innan det första dragningstillfället och innehåller information om beloppet och vilket datum autogirot kommer att dras. Därefter sker dragningen månadsvis, den första bankdagen i varje månad. Om det sker en ändring i din försäkring skickar vi alltid en ny autogiroavisering med det uppdaterade beloppet.
Har du flera försäkringar hos oss? Om du väljer autogiro gäller detta betalsätt automatiskt för alla dina försäkringar. Vill du betala dem på olika sätt? Kontakta vår kundservice på 0771-326 326, så hjälper vi dig.
Du byter enkelt kontonummer på ditt autogiro genom att avsluta ditt nuvarande autogiromedgivande via din internetbank. Vänta tre bankdagar - därefter ansöker du om ett nytt autogiro via Mina sidor. Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-326 326.
Om vi inte kan dra pengar från ditt konto försöker vi utföra debiteringen nästkommande månad i stället. Det innebär att du kommer debiteras för två månadsavgifter då. Vi drar även en påminnelseavgift på 50 kronor. Det är viktigt att du har tillräckligt mycket pengar på ditt konto när vi gör dragningen.
Vi skickar alltid ut betalningspåminnelser via post, oavsett vilken betalningsmetod du har valt. Om du är digital kund visas påminnelsen även på Mina sidor, där du enkelt kan ta del av den digitalt.
Om du har valt månadsbetalning men fått en helårsfaktura kan det exempelvis bero på att:
- Autogirot har blivit avvisat av BGC (Bankgirocentralen), exempelvis på grund av att du har skrivit in fel siffror.
- Du har missat att skicka in din autogiroansökan, och betalningssättet har ändrats till helårsbetalning.
För att ändra till månadsbetalning kan du antingen skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och göra en ny autogiroansökan.
Gjensidiges IBAN-nummer är SE3995000099604206385298.
Gjensidiges Swift-nummer är NDEASESS.Om det inte är du själv som ska betala via autogiro behöver du logga in på Mina sidor och fylla i namn och personnummer på den som ska betala. Tänk på att personen som ska betala måste godkänna med sitt BankID.
Om du har fått en avgift från TFF beror det på att din motorfordonsförsäkring har avslutats på grund av en obetald faktura. Det innebär att både fakturan och påminnelsen från oss inte har betalats i tid.
Enligt lag måste alla trafikförsäkringspliktiga fordon ha en giltig trafikförsäkring. När försäkringen avslutas på grund av utebliven betalning, rapporterar vi detta till Trafikförsäkringsföreningen (TFF). De tar då över ansvaret för att driva in skulden och skickar ut en avgift till dig för att fordonet varit oförsäkrat. TFF:s avgift är ofta betydligt högre än den vanliga försäkringspremien, så det är viktigt att betala i tid för att undvika extra kostnader.
Vanliga frågor och svar om din försäkring
Bilförsäkring
Vanliga frågor och svar om bilförsäkring.
Hemförsäkring
Vanliga frågor och svar om hemförsäkring.
Villaförsäkring
Vanliga frågor och svar om villaförsäkring.
Fritidshusförsäkring
Vanliga frågor och svar om fritidshusförsäkring.
MC-försäkring
Vanliga frågor och svar om motorcykelförsäkring.
Mopedförsäkring
Vanliga frågor och svar om mopedförsäkring.
Släpförsäkring
Vanliga frågor och svar om släpförsäkring.
Sjukvårdsförsäkring
Vanliga frågor och svar om sjukvårdsförsäkring.