Frågor och svar om din hemförsäkring
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om vår hemförsäkring. Är det något annat du undrar över, kontakta oss gärna på 0771-326 326.
Vanliga frågor och svar
Försäkringen gäller dig som försäkringstagare. Den gäller också för andra medlemmar i ditt hushåll, förutsatt att de är skrivna på din adress och att rätt antal personer står med i din försäkring.
Nej, det ingår inte automatiskt någon olycksfallsförsäkring i din hemförsäkring, men det går att teckna en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen som gäller för olycksfall på fritiden. Du kan även teckna en separat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt.
Om du bor i en hyresrätt behöver du ha en hemförsäkring. I grundskyddet ingår exempelvis alltid skydd mot brand och stöld, ansvars- och rättsskydd, mobbningsskydd samt reseskydd. Om du vill ha ett mer omfattande försäkringsskydd kan du välja hemförsäkring Lagom eller Plus.
Om du har en bostadsrätt behöver du en hemförsäkring som skyddar dig, din familj och dina saker. Om det är du som ansvarar för att försäkra den fasta egendomen i bostaden rekommenderar vi att du även tecknar vårt bostadsrättstillägg. Ibland har föreningen tecknat ett så kallat kollektivt bostadsrättstillägg som gäller för alla medlemmar i föreningen. Tänk på att ersättningsnivåerna kan skilja sig mellan den kollektiva försäkringen och den du kan teckna själv. Kontakta din förening för att ta reda på om en kollektiv försäkring finns och vad den täcker.
Om du ska hyra en bostad i andra hand behöver du kontrollera om du omfattas av hyresvärdens hemförsäkring eller om du behöver teckna en egen. Normalt sätt omfattas du inte av din hyresvärds hemförsäkring, eftersom ni inte delar hushåll. Det bästa är att dubbelkolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller för just dig och din situation!
Ja! Om du flyttar till en ny bostad inom Sverige (och bostaden är försäkrad hos Gjensidige) betraktas både din gamla och nya bostad som försäkringsställe då det gäller försäkrat lösöre. Försäkringen gäller i 60 dagar från tillträdesdatumet för den nya bostaden.
Om du flyttar behöver du kontakta vår kundservice för att ändra adressen som står i ditt försäkringsbrev.
Lösöre är saker du har i din bostad. Det är till exempel möbler, kläder, smycken, böcker, husgeråd, elektronik och konst – sådant som du normalt sett tar med dig när du flyttar. Lösöre kallas även för lös egendom.
Nej, i storstäder råkar man generellt sett ut för fler skador. Därför är exempelvis försäkringar i storstäder ofta dyrare än på landsbygden.
Det är viktigt att ha med ett resekort när du är utomlands, för att visa att du är försäkrad. På resekortet finns kontaktuppgifter till vår dygnet runt-öppna larmcentral. Du beställer enkelt kortet genom att klicka på knappen nedan. Det går även bra att ringa vår kundservice på 0771-326 326, så skickar vi ett resekort till dig.
Ja, minst 45 dagars reseförsäkring ingår alltid i våra hemförsäkringar. Väljer du Hemförsäkring Plus så ingår reseskydd i 60 dagar. Då ingår även ett Utökat skydd på resa som bland annat innehåller avbeställningsskydd. Vid de tillfällen du ska vara på resa längre än 60 dagar kan vi erbjuda dig en reseförsäkring via Gouda Reseförsäkringar. Gouda Reseförsäkringar är ett dotterbolag till Gjensidige.
Hemförsäkring Bas och Lagom gäller vid resa inom och utanför Norden under de första 45 dagarna. Om du har Hemförsäkring Plus gäller reseskyddet i 60 dagar.
- Kontakta föreningen direkt och be att de ordnar med en besiktning för att fastställa orsak och omfattning.
- Kontakta en rörmokare för att få hjälp med att stoppa läckaget.
- Spara alla fakturaunderlag och dokumentera det rörmokaren gör med bilder.
- Anmäl skadan till oss här. Komplettera med utlåtande från rörfirman samt kopia av besiktningsrapporten och gärna en kopia av beslutet från föreningens försäkringsbolag.
Följande regler gäller:
- Ytterdörrar ska vara låsta.
- Altandörrar och fönster ska vara låsta eller stängda och reglade inifrån.
- Garagedörrar ska vara låsta.
Godkända lås är sådana som är godkända av Stöldskyddsföreningen.
Om du råkar ut för skador på matvaror i kyl/frys till följd av temperaturförändringar vid strömavbrott eller skada kan du få ersättning enligt villkoren i din hemförsäkring. Villkoren hittar du här. För att få ersättning, skicka in skadeanmälan till oss. Blanketten hittar du här.
Om du har skadat någon annans egendom eller en annan person och har fått ett skadeståndskrav riktat mot dig, kan du i vissa fall få hjälp av ansvarsförsäkringen.
Tänk på att beskriva skadehändelsen så detaljerat som möjligt för att underlätta hanteringen av ditt ärende. Om Gjensidige kommer fram till att du är skadeståndsskyldig kan ansvarsförsäkringen lämna ersättning enligt skadeståndsrättsliga regler. Läs mer och anmäl ansvarsskada här.
Rättsskyddsförsäkringen kan i vissa fall ersätta delar av dina rättegångskostnader och kostnader för juridiskt ombud om du hamnar i tvist. Information om vilka försäkringsbelopp och självrisker som gäller framgår av ditt försäkringsbrev och försäkringsvillkoren. Där framgår också hur rättsskyddsförsäkringen gäller och vilka kostnader som kan ersättas. Om du har frågor kring rättsskyddet kan du kontakta skadeavdelningen på telefon 0771-326 327.
Om din mobil, dator eller surfplatta är stulen eller förlorad, bör du polisanmäla innan du registrerar din anmälan. Se till att du har kvitto eller andra inköpshandlingar till hands för den egendom som blivit skadad eller förlorad innan du påbörjar din anmälan till oss. Spärra ditt mobilabonnemang via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den.