- Kan jag ångra mitt försäkringsköp?
Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp som du gjort på distans, t ex via telefon eller internet. Ångertiden är 14 dagar från den dag avtalet ingicks och du har fått information om ångerrätten och vad som ingår i försäkringen. Vid telefonförsäljning, när vi på Gjensidige tagit kontakt med dig, har avtalet ingåtts först när du har bekräftat det skriftligen.
Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela detta muntligen på telefon 0771-326 326 eller skriftligen till Gjensidige Försäkring, Box 3031, 103 61 Stockholm, via e-post info@gjensidige.se eller på annat sätt. Du kan också använda det standardformulär som finns på www.konsumentverket.se. Gjensidige har rätt att kräva premie för den tid som försäkringen varit gällande.
- Hur anmäler jag autogiro?
Om du vill betala din försäkring via autogiro kan du anmäla detta genom:
- Vår hemsida – om du har en e-legitimation anmäler du enklast via länken här.
- Internetbank – ansök direkt hos din egen internetbank. Anslut dig till mottagare Gjensidige Forsikring med bg 855-2374. Som betalarnummer anger du ditt kundnummer.
- Skicka in ansökan – fyll i den ansökan som du fick hemskickad tillsammans med försäkringsbrevet när du tecknade din försäkring.
När din bank godkänt ditt kontonummer är du klar att faktureras via autogiro. Dragning sker därefter månadsvis tills annat informeras, till exempel om du gör ett tillägg i din försäkring så meddelas du om förändringen innan nytt belopp dras.
Tänk på att om du har fler försäkringar hos oss och väljer autogiro så gäller betalsättet för alla dina försäkringar.
- Hur registrerar jag mig för e-faktura?
Genom att välja e-faktura får du fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Alla uppgifter, så som OCR-nummer, betalningsdatum och belopp är förifyllda, vilket minimerar risken för att felaktigt belopp eller OCR-nummer anges.
- Vad händer om vi ej kunnat dra pengar ifrån ditt konto?
Vi drar två månadspremier nästkommande månad med en påminnelseavgift på 50 kr.
- Hur gör jag för att byta kontonummer på mitt autogiro?
Det gör du enklast på Mina sidor.
- Jag har valt månadsbetalning men fått helårsfaktura?
Antingen kan du skicka in en ny autogiroansökan eller logga in på Mina sidor och ändra.
- Kan jag betala via e-faktura?
Ja, det går bra. Vi erbjuder e-faktura helårs-, halvårs- eller kvartalsvis. Sök och lägg till Gjensidige Försäkring via din internetbank. Läs mer här.
Om du har autogiro och vill byta till e-faktura måste du själv avsluta ditt autogiro innan vi kan göra förändringen. Men kom ihåg att vi inte kan erbjuda e-faktura månadsvis.
Vill du slippa fakturaavgiften ansöker du om digital post via Mina sidor. Enkelt för dig, bra för miljön!
- Hur säger jag upp min gamla försäkring?
Om du köpt en försäkring hos oss och vill säga upp en försäkring hos ett annat bolag, läs mer här.
- Hur blir jag pappersfri?
Du ansöker enkelt om digital post via Mina sidor.
- Jag kan inte logga in på Mina sidor?
Mina sidor är endast till för Gjensidiges kunder. Det innebär att om du till exempel är kund i Vardia så kan du dessvärre inte utnyttja Mina sidor på www.gjensidige.se
Om du är kund hos oss och inte kan logga in kan det bero på ett tekniskt problem. Prova från en annan webbläsare eller avvakta en liten stund och försök senare.
- Vad har Gjensidige för IBAN- och Swift-nummer?
IBAN-nummer är SE3995000099604206385298
Swift-nummer är NDEASESS - Vem kontaktar jag när jag behöver bärga mitt fordon?
Du når Skadejouren på 08-505 140 32, öppet dygnet runt.
- Vad händer när jag säljer min bil?
När ägarbytet registreras hos Transportstyrelsen sägs bilförsäkringen upp automatiskt. Finns det pengar kvar från den inbetalda försäkringsperioden återbetalar vi dessa.
- Vad händer när jag ställer av bilen?
Om du har en halv- eller helförsäkring ändras försäkringen till en avställningsförsäkring. Har du en trafikförsäkring så debiterar vi inte för försäkringen, men har kvar ett vilande bevis hos oss.
- Har jag någon uppsägningstid?
Dina sakförsäkringar löper årsvis och kan avslutas endast vid huvudförfallodatum (undantag ägarbyte av bil eller flytt). Personförsäkringar löper månadsvis och kan avslutas när som helst under försäkringsåret. I ditt försäkringsbrev står huvudförfallodatum.
- Om jag har försäkring från Lendo, Sambla eller Enklare?
Gjensidige sköter debitering och skador. Har du övriga frågor hänvisar vi dig direkt till deras kundservice.
- Vad gör jag om jag fått en skada?
Så snart som möjligt ska du anmäla skadan till oss. Här hittar du våra blanketter för skadeanmälan. På vardagar återkommer vi till dig inom 24 timmar.
Våra vanligaste skadehändelser:
Kollision med fordon
Om du krockat med ett annat fordon måste både du och den andra föraren anmäla det som hänt till era respektive försäkringsbolag. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på vid kollision med någon eller något i Sverige och vid kollision med utländskt fordon.Skada på mobil
Om din mobil är stulen eller förlorad måste du polisanmäla innan du registrerar din skadeanmälan hos oss. Se till att du har kvitto eller andra inköpshandlingar till hands. Spärra ditt mobilabonnemang via din operatör för att undvika att någon obehörig kan använda den. Läs mer och anmäl din skada här. - Hur gör jag för att beställa ett resekort?
- Hur beställer jag grönt kort?
Vissa länder du reser till kräver att du har ett grönt kort med dig. Det gröna kortet är ett bevis på att du har en gällande trafikförsäkring i ditt hemland. För att vi ska kunna utfärda ett grönt kort, krävs ett godkänt autogiromedgivande eller inkommen halvårsbetalning. Beställ kortet här.
- Hur gäller försäkringen vid Coronaviruset?
Här kan du läsa mer om hur försäkringen gäller i samband med Coronaviruset.
Vanliga frågor
Här har vi samlat generell information och vanliga frågor som rör dina försäkringar. Vill du ha svar på en specifik fråga, gå in under respektive försäkringsprodukt eller kontakta kundservice på 0771-326 326.